W Operze Śląskiej w Bytomiu trwają intensywne próby do premiery baletu „Korsarz” w choreografii Dawida Trzensimiecha, opartej na klasycznej wersji Mariusa Petipy. Premiera zaplanowana jest na 22 listopada.
Balet „Korsarz”, inspirowany poematem George’a Gordona Byrona z 1814 roku, z muzyką Adolphe’a-Charlesa Adama – twórcy m.in. słynnej „Giselle” – to jedno z najbardziej rozpoznawalnych dzieł światowego repertuaru. Opowiada historię miłości Medory i Konrada – młodych kochanków rozdzielonych przez los. Ich dzieje to opowieść o odwadze, zdradzie, wolności i poświęceniu, osadzona w egzotycznych krajobrazach i pełna dramatycznych zwrotów akcji.
Nowa bytomska inscenizacja łączy wierność klasycznej tradycji z dynamiczną narracją i wirtuozerią taneczną, zachowując przy tym charakterystyczne dla baletu scenografię i kostiumy.
„Wierzę, że spektakl, utrzymany w klasycznej choreografii – tak bliskiej jego tanecznemu doświadczeniu zdobywanemu na największych scenach świata – oraz nasza bytomska scena okażą się szczęśliwym połączeniem, które dostarczy nam wszystkim wielu niezapomnianych przeżyć i satysfakcji” – podkreślił, cytowany w informacji prasowej dyrektor Opery Śląskiej Łukasz Goik.
Dla Dawida Trzensimiecha, byłego solisty Polskiego Baletu Narodowego i Royal Ballet, to pierwszy spektakl baletowy w roli choreografa przy tak dużej produkcji. Artysta pochodzi z Tarnowskich Gór, jest absolwentem bytomskiej Szkoły Baletowej im. Ludomira Różyckiego oraz Royal Ballet School w Londynie.
„Premiera już niedługo, w listopadzie – kończymy więc tworzenie choreografii. Zespół baletu pracuje fantastycznie, a nie jest to łatwy spektakl. Bazujemy tutaj na technice tańca klasycznego, która, nie ukrywajmy, jest najcięższą techniką tańca. Zaprezentujemy również tańce charakterystyczne oraz dużo pantomimy, ale przede wszystkim – historię miłości, która jest w stanie przezwyciężyć wszystko” – podkreślił Trzensimiech.
Premiera „Korsarza” na bytomskiej scenie odbyła się po raz pierwszy w 1979 roku. Nowa inscenizacja ma być hołdem dla klasycznej tradycji baletu, jednocześnie prezentując romantyczną historię w nowoczesnej, pełnej emocji formie. Centralnym motywem pozostaje miłość zdolna przezwyciężyć wszelkie przeciwności, mimo trudnych wątków, takich jak niewolnictwo, różnice klasowe czy patriarchat.
W realizacji spektaklu biorą udział: Piotr Mazurek (kierownictwo muzyczne), Paweł Dobrzycki (scenografia i oświetlenie) oraz Emil Wysocki (kostiumy). (PAP)