21.06.2021, 08:06 Wersja do druku

Bytom. Nowoczesne przedstawienie tematyki powstań śląskich w spektaklu baletowym „Sól ziemi czarnej”

19 czerwca w Operze Śląskiej w Bytomiu odbyła się premiera spektaklu baletowego „Sól ziemi czarnej”, który powstał na kanwie filmu Kazimierza Kutza o tym samym tytule, w reżyserii i choreografii Artura Żymełki. Oparty na tradycji, nowoczesny w wyrazie spektakl jest oznaką szacunku dla minionych bohaterów oraz szansą na przybliżenie powstań śląskich kolejnym pokoleniom.

fot. Krzysztof Bieliński

Film Kutza odnosi się do ważnych wydarzeń w historii Polski - powstań śląskich, toczonych w momencie formowania się Państwa Polskiego. Ich znaczenie tak w chwili premiery filmu w 1969 roku, jak i dziś, jest w szerokiej świadomości Polaków marginalizowane. Dlatego ważne jest, by współczesna sztuka ponownie odniosła się do patriotycznych wystąpień ludności śląskiej, przelewającej przed 100 laty krew za przynależność do Polski.

Film Kutza nosi cechy ballady - łączy realizm z baśniową fikcją. Spektakl korzysta z tych malarskich i poetyckich obrazów, śląskiego języka i piosenek oraz ludowej stylistyki. 

Tkankę muzyczną spektaklu tworzy przebogaty dorobek śląskich kompozytorów. Zabrzmi poważna, sakralna, filmowa i ludowa muzyka Wojciecha Kilara, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Bolesława Szabelskiego, kameralna i symfoniczna muzyka Henryka Mikołaja Góreckiego z poruszającą trzecią częścią Symfonii Pieśni Żałosnych i pieśnią „Kajze mi sie podzioł mój synocek miły”.

Spektakl nawiązuje do estetyki dzieła Kutza - wplata elementy folkloru, groteskę, rubaszność w złożony język choreograficznej wypowiedzi. Sceniczne przetworzenie filmu z pietyzmem odnosi się do pierwowzoru, uwypukla charakterystyczną dla Śląska siłę tradycji, więzów rodzinnych, stanowczość charakterów i głębię poczucia regionalnej tożsamości. Ascetyczna scenografia, multimedialne projekcje oraz symboliczne rekwizyty uzupełniają metaforyczny przekaz płynący z filmu.

fot. Krzysztof Bieliński

„W obliczu 100. rocznicy Powstań Śląskich stworzenie spektaklu opartego na ikonie polskiej filmografii staje się zasadne dla upamiętnienia obrazu Kutza i historii. Nowoczesny spektakl baletowy jest okazaniem szacunku minionym bohaterom oraz szansą na przywrócenie pamięci powstań i polskiej historii kolejnym pokoleniom” - dodaje reżyser i choreograf spektaklu Artur Żymełka.

Przedsięwzięcie powstało przy pomocy dofinansowania ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Taniec”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

 Daty spektakli: 20.06, 26.06, 27.06.

Bilety do nabycia na stronie: https://opera-slaska.pl/spekt.../event/118/sol-ziemi-czarnej 

OBSADA

Matka/ Kobieta w szarości – Mitsuki Noda, Ai Okuno

Kobieta w czerwieni – Michalina Drozdowska, Monika Latusek 

Sanitariuszka/Kobieta w bieli – Ai  Okuno, Michalina Drozdowska

Mężczyzna w czerni – Douglas de Oliveira Ferreira, Keisuke Sakai

Gabriel Basista, najmłodszy brat – Karl Picuira-de Pimodan, Karol Pluszczewicz

Porucznik Stefan Sowiński – Keisuke Sakai, Karol Pluszczewicz

Kobiety w czerni – Ellen Bremer, Dominika Woszek/ Christina Janusz, Małgorzata Timofiejew

Ojciec – Paweł Kranz

Kobieta w żółtym  –  Kurara Ushizaka, Monika Latusek

Zespół: Ellen Bremer, Michalina Drozdowska, Sara Guarnieri, Christina Janusz, Anna Kmiecik-Sokalla, Paweł Kranz, Sylwia Kubacka-Werner, Thais  Henrique Rocha, Aleksandra Lach, Monika Latusek, Maja Liszczyk, Katarzyna Nalepa, Mitsuki Noda, Patryk Nowacki, Ai Okuno, Karl Picuira-de Pimodan, Karol Pluszczewicz, Keisuke Sakai, Krzysztof Szczygieł, Małgorzata Timofiejew, Kurara Ushizaka, Dominika Woszek.

Sopran: Gabriela Gołaszewska, Ewelina Szybilska

Balet, Chór i Orkiestra Opery Śląskiej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza

kierownictwo muzyczne: Maciej Tomasiewicz

reżyseria i choreografia: Artur Żymełka

scenografia: Martyna Kander

kostiumy: Małgorzata Słoniowska

wizualizacje: Jagoda Chalcińska

realizacja świateł: Karolina Gębska

współpraca muzyczna: Jan Stańczyk

kierownictwo baletu: Grzegorz Pajdzik

kierownictwo chóru: Krystyna Krzyżanowska-Łoboda

asystent choreografa: Anna Kmiecik-Sokalla

asystent reżysera: Bernadeta Maćkowiak

pedagog baletu: Kazimierz Cieśla

inspektor baletu: Ewa Czampiel- Matura

pianista baletu: Natalia Myślewicz

Muzyka:  Wojciech Kilar,  Henryk Mikołaj Górecki, Michał Spisak, Stefan Kisielewski, Bolesław Szabelski. 

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne