Pierwszym tytułem w listopadowym repertuarze Opery Nova w Bydgoszczy będą „Niebezpieczne związki”, balet do muzyki Artursa Maskatsa w choreografii Krzysztofa Pastora. Premierowe spektakle 11 i 12 listopada.
Pierre Choderlos de Laclos stworzył powieść epistolarną (złożoną z 175 listów - jakoby autentycznych) biorąc za tło wydarzeń obraz arystokracji osiemnastowiecznej Francji. W „Niebezpiecznych związkach” obnażał podwójną moralność dworaków Ludwika XV, zakłamanie, pożądanie i manipulacje; od wydania powieści w 1782 roku towarzyszyła jej aura skandalu.
Intryga, pragnienie zemsty i igranie uczuciami innych jest sensem życia. „Albo oszukujesz, albo jesteś oszukiwany”- mogłoby brzmieć motto tej historii, w której mężczyzna jest wcieleniem cynicznego Don Juana, kobietę cechuje wyrachowanie i bezwzględność, zaś kochający i ufni przegrywają.
Czołowy polski choreograf Krzysztof Pastor i łotewski kompozytor Arturs Maskats spotkali się w 2006 roku. Z rozmów i zainteresowań narodził się pomysł baletu "Niebezpieczne związki" inspirowany powieścią i filmem Stephena Frearsa z roku 1988, z Glenn Close, Johnem Malkovichem i Michelle Pfeiffer.
Krzysztof Pastor - kreator współczesnego baletu, mentor choreografów, dyrektor Polskiego Baletu Narodowego – pracuje po raz pierwszy w Bydgoszczy. Jego obecność jest dla Baletu Opery Nova prawdziwym wyróżnieniem i docenieniem poziomu bydgoskiego zespołu. W tym tygodniu z tancerzami pracują asystenci: Stephan Aubry i Jan Fousek, którzy uczestniczyli w powstawaniu wcześniejszych wersji „Niebezpiecznych związków”. Dyrektor Pastor będzie obecny na próbach od przyszłego tygodnia.
Także po raz pierwszy podjęła współpracę z Operą Nova ceniona scenografka Anna Kontek, mieszkająca od lat w Skandynawii. Lista jej realizacji scenicznych obejmuje scenografie i kostiumy do przeszło 160 produkcji: operowych, operetkowych, musicali, teatralnych sztuk dramatycznych i spektakli telewizyjnych. Z baletów klasycznych wymienić należy choćby: Jezioro łabędzie Patrice’a Barta według Vladimira Bourmeistra, Śpiącą królewnę Rudolfa Nuriejewa według Mariusa Petipy, Bajaderę Natalii Makarovej według Mariusa Petipy, Szeherezadę Kennetha Greve’a, Kopciuszka i Trzech muszkieterów Paula Chalmera, Sen nocy letniej Youriego Vamosa, Niebezpieczne związki Krzysztofa Pastora.
Orkiestra pracuje pod batutą dr Agnieszki Nagórki ; dyrygentka zetknęła się z partyturą Maskatsa w 2010 r., podczas przygotowywania premiery w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Kompozytor nie krył, że temat jest niezwykle fascynujący. - Cieszę się, że udało mi się wprowadzić do muzyki baletowej wokal. Skomponowałem arię dla kontratenora i krótką wstawkę dla zespołu wokalnego - mówił Arturs Maskats.
Opera Nova zaprasza na pierwszą w tym sezonie artystycznym baletową premierę 11 i 12 listopada 2023 r.