EN

6.11.2023, 15:54 Wersja do druku

Bydgoszcz. Pojedynek zła ze złem? Opera Nova zaprasza na „Niebezpieczne związki"

Balet Opery Nova jest drugim polskim zespołem, z którym Krzysztof Pastor realizuje „Niebezpieczne związki”. Premierowe spektakle 11 i 12 listopada.

fot. proj. Piotr Leczkowski

Dwie obsady perfekcyjnie przygotowanych tancerzy, ponad setka kostiumów przymierzonych, orkiestra zżyła się z partyturą, kompozytor zapowiedział przybycie na premierowe spektakle, realizatorzy w ogniu ostatnich intensywnych prób – ustawiania świateł i włączania projekcji, tenorzy brzmią wspaniale, podobnie ansambl wokalny wybrany spośród artystek Chóru -  Opera Nova gotowa do premiery baletu Artursa Maskatsa „Niebezpieczne związki” (11 i 12 listopada).

Choreografia Krzysztofa Pastora, kreatora światowego baletu będzie pierwszą, jaką Artysta przekazał tancerzom Opery Nova.
W kasie biletowej  końcówka biletów. „Wejściówki” (bez miejsc siedzących) sprzedawane będą po 50 zł.

***

Już od wydania powieści „Niebezpieczne związki” w 1782 roku towarzyszyła jej aura skandalu. Pierre Choderlos de Laclos, biorąc za tło wydarzeń obraz arystokracji osiemnastowiecznej Francji, obnażał podłości ludzkiej duszy, opowiadając o zemście, pożądaniu i manipulacji. To historia, w której mężczyźni są cyniczni i impertynenccy, kobiety okrutne i wyrachowane, zaś dla miłości, czułości i niewinności brak miejsca.

Ciekawa jest historia kinowych ekranizacji tego tytułu. Największą popularność zdobył film Stephena Frearsa z roku 1988, z Glenn Close, Johnem Malkovichem i Michelle Pfeiffer.

Czołowy polski choreograf Krzysztof Pastor i łotewski kompozytor Arturs Maskats spotkali się w Rydze. Z rozmów i spotkań narodził się pomysł baletu „Niebezpieczne związki”, inspirowany powieścią i filmem. Kompozytor nie krył, że temat jest niezwykle fascynujący.

 - Cieszę się, że udało mi się wprowadzić do muzyki baletowej wokal. Skomponowałem arię dla kontratenora i krótką wstawkę dla zespołu wokalnego. Nie próbuję imitować muzyki z epoki, w której Choderlos de Laclos napisał powieść - mówił Arturs Maskats. - Ale nie ukrywam, że formy barokowe i klasyczne, zwłaszcza tańców, były dla mnie inspiracją.

Prapremiera odbyła się w Rydze, potem choreografię tę realizował Narodowy Teatr w Ostrawie oraz Teatr Wielki w Poznaniu.

Źródło:

Materiał nadesłany

Autor:

Ewa Chałat