EN

29.06.2022, 08:22 Wersja do druku

Bydgoszcz. Podsumowanie sezonu artystycznego 2021/22 w Teatrze Polskim

Z końcem czerwca Teatr Polski w Bydgoszczy zakończył sezon artystyczny 2021/2022 z 8 premierami i ponad 130 pokazami zarówno na scenie własnej, jak i w innych przestrzeniach – w kraju oraz za granicą. Rodzime produkcje były prezentowane i niejednokrotnie nagradzane na ogólnopolskich festiwalach teatralnych, a jubileuszowa 20. edycja Festiwalu Prapremier ODZYSKIWANIE, zyskała zupełnie nową formułę, którą ukoronowała pierwsza edycja AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy.

fot. mat. teatru

Sezon był dla Teatru Polskiego niezwykle pracowity i obfity w nowe realizacje. Mimo wszelkich przeciwności losu, wychodzenia z pandemii, wciąż rosnącej inflacji, potrzeby wsparcia uchodźców z Ukrainy, którzy trafili do naszego kraju w wyniku agresji rosyjskiej, i w końcu mimo dynamicznej sytuacji związanej z rozpoczęciem pierwszego etapu remontu naszego Teatru, skutkującej koniecznością poszukiwania alternatywnych przestrzeni do gry. – mówi Wojciech Faruga Dyrektor TPB.

Teatr Polski w Bydgoszczy w sezonie 2021/2022 zrealizował aż osiem premier, rozpoczynając 4. września koprodukcją TPB i Teatru Powszechnego w Warszawie „Twarzą w twarz” w reżyserii Mai Kleczewskiej, inspirowaną scenariuszem Ingmara Bermana. Niespełna dwa tygodnie później odbyła się premiera spektaklu stworzonego przez duet dyrektorski – Julię Holewińską i Wojciecha Farugę„Katyń. Teoria barw”. W październiku Michał Borczuch przygotował „Przemiany”, w których obok zespołu aktorskiego wystąpiła młodzież z Warszawy i Bydgoszczy. Spektakl powstał w ramach Pracowni Przemiany, dzięki współpracy TPB i Teatru Studio w Warszawie, Festiwalu Mała Boska Komedia oraz Teatru Łaźnia Nowa w Krakowie.

Rok 2022 rozpoczęła premiera spektaklu „Nic o nas bez nas” inspirowanego twórczością dokumentalną Krzysztofa Kieślowskiego, z którą zmierzył się gruziński reżyser Data Tavadze. Projekt powstał w ramach międzynarodowej współpracy z Royal District Theatre z Tibilisi. Pod koniec stycznia Julia Holewińska i Wojciech Faruga przygotowali muzyczną wersję baśni o „Czerwonym Kapturku”. Marzec przyniósł kolejne dwa spektakle: powstały w ramach Festiwalu Nowe Epifanie „Kierunek zwiedzania”, na podstawie książki Marcina Wichy, który wyreżyserowała Aleksandra Bielewicz oraz „Oficerki. O policji. Fantazja oparta na faktach” w reżyserii Anny Smolar, będące koprodukcją z Teatrem Komuna Warszawa. Sezon zakończyły pokazy najnowszej produkcji TPB, czyli stworzonego na motywach powieści Jerzego Żuławskiego, „Srebrnego globu” w reżyserii Michała Buszewicza.

Sezon 2021/22 w TPB to sezon odpowiedzialności społecznej i festiwali

Poza realizacjami repertuarowymi Teatr Polski w Bydgoszczy zaangażował się w działania społeczne i lokalne, jak warsztaty teatralne podczas XVI Bydgoskiego Trójkąta Literackiego, Forum Przyszłości Kultury, Europejską Nocy Muzeów czy Międzynarodowy Dzień Pamięci Ofiar Holokaustu. Dzięki współpracy TPB z Polskim Ośrodkiem ASSITEJ, warszawskim Teatrem Ochoty i Domem Spotkań z Historią, mogliśmy zobaczyć spektakl „1981. Nowy wspaniały kraj” w reżyserii Wojciecha Farugi, który powstał w ramach obchodów 40. rocznicy wprowadzenia stanu wojennego w Polsce. Przygotowaniom do tego projektu towarzyszyły warsztaty Story Lab 1981. STAN WOJENNY z udziałem seniorów z Senior. Dom Dziennego Pobytu w Bydgoszczy.

Łącznie w sezonie 2021/2022 zespół Teatru Polskiego w Bydgoszczy zagrał ponad 130 przedstawień, nie tylko na swojej scenie, ale także w innych przestrzeniach miasta, w kraju i poza nim. Produkcje TPB prezentowane były na festiwalach teatralnych, m.in. na 14. Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym Boska Komedia w Krakowie, Festiwalu Nowe Epifanie w Warszawie czy na 56. Przeglądzie Teatrów Małych Form w Szczecinie KONTRAPUNKT.

Ogromnie cieszy nas fakt, że nasze spektakle nie tylko są prezentowane na najważniejszych festiwalach teatralnych, ale także są wysoko oceniane przez ich publiczność, krytykę i jurorów. W ubiegłym sezonie spektakl „Przemiany” w reżyserii Michała Borczucha otrzymał Grand Prix Festiwalu KORCZAK DZISIAJ. Z kolei na KONTRAPUKCIE aktorka TPB Sara Celler-Jezierska otrzymała nagrodę im. Kazimierza Krzanowskiego za rolę w spektaklu „Maszyna”. Takie sukcesy niezwykle cieszą i pokazują, że bydgoski Teatr jest jednym z najbardziej liczących się zespołów w Polsce dodaje Wojciech Faruga.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru nagrody Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego odebrali aktorka Małgorzata Trofimiuk i brygadzista obsługi sceny Artur Ekwiński, a stypendium artystyczne Prezydenta Miasta Bydgoszczy, przyznane z okazji 676. rocznicy nadania praw miejskich Bydgoszczy, otrzymał aktor TPB Damian Kwiatkowski.

XX jubileuszowa edycja Festiwalu Prapremier w nowej formule i I edycja AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy

W roku 2021 odbyła się jubileuszowa 20. edycja Festiwalu Prapremier ODZYSKIWANIE, której towarzyszyła pierwsza edycja AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy. Szkice sceniczne konkursowych utworów stały się główną osią wydarzeń festiwalowych. W ramach festiwalu odbył się także konkurs dla Młodych Dramatopisarzy i Dramatopisarek „Szukamy Polskiego Szekspira”, organizowany we współpracy z Polskim Ośrodkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Teatrów Dla Dzieci i Młodzieży ASSITEJ. W sumie w ramach FPP Teatr Polski w Bydgoszczy zrealizował ponad 20 wydarzeń – spektakli, prezentacji szkiców scenicznych, pokazów filmowych, debat i spotkań z twórcami.

Atutem organizowanego przez nas Festiwalu Prapremier jest różnorodność wydarzeń. Odchodzimy od formuły, w której wszystko toczy się wokół prezentacji spektakli, często powtarzających się w programach głównych imprez teatralnych w Polsce. Dzięki temu możemy włączać w festiwalowe działania coraz to nowe grupy odbiorców i otwierać się na ich różne potrzeby. mówi Julia Holewińska, Zastępczyni Dyrektora ds. Programowych.

Zaangażowanie zespołu TPB w działania interwencyjne związane z sytuacją w Ukrainie

Sytuacja uchodźcza, wynikająca z agresji rosyjskiej na Ukrainę, wymagała także otwarcia na nowych uczestników i uczestniczki kultury, którzy zamieszkali w naszym regionie, a także z troski o artystów i artystki, którym odebrano możliwość tworzenia w ich kraju. W ramach działań interwencyjnych, w marcu, zespół Teatru Polskiego wraz z Miejskim Centrum Kultury oraz bydgoskimi aktywistkami i aktywistami zrealizował czytanie performatywne dramatu „Mój sztandar zasikał kotek” w reżyserii Klaudii Hartung-Wójciak, który autorka, Lena Laguszonkowa kończyła pisać w schronie w bombardowanym Kijowie. Pod koniec maja widzowie Międzynarodowego Festiwalu Teatralnego KONTAKT mogli zobaczyć „Życie na wypadek wojny” w reżyserii Uli Kijak, który powstałna podstawie tekstu finalistki AURORY. Nagrody Dramaturgicznej Miasta Bydgoszczy – Leny Laguszonkowej. Projekt ten został stworzony przez grupę artystek, uchodźczyń wojennych, które osiadły w województwie kujawsko-pomorskim. Spektakl został zrealizowany we współpracy TPB z Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz Teatrem im. Wilama Horzycy w Toruniu.

Dzięki wsparciu Prezydenta Miasta Bydgoszczy i Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie, TPB przyjął na rezydencje artystki z Ukrainy: Lenę Laguszonkową, dramatopisarkę, finalistkę AURORY 2021, której niedawno została przyznana nagroda European New Talent Drama Award 2022 – najbardziej prestiżowe wyróżnienie dla młodych dramatopisarzy, przyznawane przez Schauspiel Stuttgard oraz Zhenię Doliak, aktorkę Ukraińskiego Akademickiego Teatru Muzyczno-Dramatycznego im. Wasyla S. Wasylki w Odessie, którą bydgoska publiczność będzie mogła zobaczyć w pierwszej produkcji nowego sezonu artystycznego w TPB. Premiera „Ameryki” w reżyserii Julii Holewińskiej zaplanowana jest na 9. września.

Zakończenie sezonu artystycznego nie wiąże się w Teatrze Polskim w Bydgoszczy ze zmniejszeniem aktywności. Jeszcze w lipcu – w ramach działań integracyjnych - TPB zorganizuje półkolonie dla dzieci z Polski i Ukrainy „Rozmówki w ruchu/Розмовник на ходу”, realizowane w ramach programu Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego „Lato w teatrze”.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne