Próby toczą się zgodnie z planem! Mamy nadzieję, że 28 listopada zobaczymy premierę Così fan tutte w bydgoskiej Operze Nova.
Così fan tutte to farsa o korzeniach tkwiących w commedia dell'arte , jedna z ostatnich oper Mozarta, zarazem jedno z najlepszych dzieł z gatunku opery buffa.
Nie do wiary, że dopiero w czasie tegorocznej pandemii znajdzie się na afiszu bydgoskiej opery. Tytuł ten, w przeciwieństwie do Uprowadzenia z seraju, Dyrektora teatru, Wesela Figara, Don Giovanniego, Czarodziejskiego fletu , nigdy dotąd nie był na tej scenie realizowany!
Na spektakle premierowe Opera Nova zaprasza 28 i 29 listopada, a od najbliższego poniedziałku (19 X) rozpoczyna sprzedaż biletów na ten tytuł.
Wbrew pozorom Così fan tutte to opera trudna reżysersko. Choć fabuła skupia się głównie na miłosnej intrydze i przebierankach (niczym we wcześniejszym Weselu Figara) to w istocie dotyka niebezpiecznej już zabawy manipulowania ludzkimi uczuciami.
Nad realizacją pracuje ekipa znakomitych twórców:
Paweł Szkotak, bydgoszczanin z pochodzenia i sentymentu, po raz pierwszy reżyseruje w Operze Nova. Jest aktorem, reżyserem, psychologiem, a także założycielem i dyrektorem słynnego poznańskiego Teatru Biuro Podróży- jednym z najbardziej uznanych polskich teatrów alternatywnych. Przez 13 lat był dyrektorem naczelnym i artystycznym Teatru Polskiego w Poznaniu. Jego przedstawienia trafiały na festiwale teatralne w Bogocie, Chicago, Delhi, Filadelfii, Meksyku, Nowym Jorku, St. Petersburgu czy Seulu oraz prawie wszystkich krajach europejskich. Od jakiegoś czasu reżyseruje także w operze. Realizował swoje spektakle m.in w Teatrze Wielkim w Łodzi, Gliwickim Teatrze Muzycznym w Gliwicach oraz w Teatrze Wielkim w Poznaniu.
Kierownictwo muzyczne sprawuje Dawid Runtz, młody, a już bardzo utytułowany polski dyrygent. W 2016 roku zadebiutował na estradzie, prowadząc Orkiestrę Filharmonii Narodowej w Warszawie. W 2017r. w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pełnił funkcję asystenta maestro Jacka Kaspszyka w Filharmonii Narodowej w Warszawie. W lipcu 2017 roku, na zaproszenie Valery’ego Gergieva, zadebiutował w Japonii w ramach Pacific Music Festival w Sapporo. Współpracuje z polskimi orkiestrami takimi jak: Sinfonia Varsovia, Filharmonia Narodowa, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, Polska Orkiestra Radiowa, Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej i inne. Od grudnia 2017 piastuje stanowisko pierwszego dyrygenta Polskiej Opery Królewskiej.
Agata Uchman - autorka kostiumów i scenografii do wielu przedstawień operowych,musicali i filmów w Polsce i zagranicą. Publiczność Opery Nova zachwyciła kostiumami do baletów „Dziadek do orzechów” oraz „Romeo i Julia”.
Mariusz Napierała - scenograf, inscenizator i grafik Spośród jego kilkudziesięciu realizacji scenograficznych znakomita część to przedstawienia muzyczne: opery, balety oraz musicale. Te ostatnie z biegiem lat stały się specjalnością artysty. Z Operą Nova współpracuje od premiery baletu Pan Twardowski, inne realizacje na tej scenie to: Kopciuszek, Dziadek do orzechów, opera Rusałka, Koncerty Sylwestrowe.
Maciej Igielski - znakomity reżyser świateł. Projektuje oświetlenie do spektakli operowych reżyserowanych przez K.Zaleskiego, M.Znanieckiego, M.Trelińskiego, w choreografiach E.Wesołowskiego, J.Tyskiego. Pracował gościnnie dla Opery Nova w Bydgoszczy, reżyserując światła do przedstawień baletowych: Zniewolony umysł w choreografii R. Bondary i Sen nocy letniej (chor. K. Urbański), Romeo i Julia w (chor. P.Chalmer) i operowych: Rusałka Dvořáka (reż. K.Wuss), Halka i Straszny dwór Moniuszki, Rigoletto Verdiego - wszystkie w reżyserii N. Babińskiej, Don Carlos Verdiego (reż.W. Nurkowski).
W listopadzie br. w Operze Nova czeka na swą premierę także opera kameralna dla dzieci Operowy zawrót głowy do muzyki Macieja Małeckiego; zaplanowana jest na 7 listopada.