Tak jak włoski jest językiem opery, tak wiele zapożyczeń z francuszczyzny obecnych jest w dziedzinach teatru: antrakt, premiera ,repertuar, kulisy, spektakl, sufler…
Jednak najwięcej z francuskiego czerpie terminologia baletu: plié, assemblé, corps de ballet, pas de bourrée, pas de deux, divertissement. To ostatnie pojęcie ( tłumaczone jako rozrywka, zabawa) oznacza także balet z akcją, który zawiera mnóstwo wspaniałych tańców zespołowych, przeplatanych wirtuozowskimi popisami solistów. Świetnym przykładem takiego baletu jest „Coppélia, czyli dziewczyna o porcelanowych oczach” – dzieło skomponowane przez Léo Delibes’a do libretta wg opowiadania romantycznego pisarza E.T.A. Hoffmanna. Przedstawienie Opery Nova w choreografii Jacka Tyskiego zawiera typowe dla widowiskowego divertissement elementy: popisy techniczne głównych solistów oraz innych wykonawców partii solowych; eksponowanie kobiety w tańcu, stylizowane tańce ludowe (mazur), kulminacyjne Grand Pas de Deux (popisowy taniec dwojga głównych solistów ), dużą scenę finałową (apoteoza). To balet o treści wesołej, wręcz żartobliwej, w którym wiele jest tańca i okazji do uśmiechu !
Opera Nova zaprasza na spektakle „Coppelii” w marcowe (12, 13, 18, 19) i kwietniowe (23 i 24) weekendy.
Po kilkuletniej przerwie spowodowanej pandemią w zespole baletowym pojawiło się wielu nowych tancerzy i zobaczymy nowych wykonawców (m.in. w podwójnej roli Swanildy/Coppelii: Abigail Cockrell).
Orkiestrę Opery Nova poprowadzi Maciej Figas.