Minimalistyczna, teatralna opowieść autorstwa Grzegorza Kasdepke „Instrukcja obsługi p.a.t.y.k.a”, o sile wyobraźni, dawnych zabawach w kontraście do świata wysokich technologii - będzie jedną z form promocji województwa podlaskiego na Światowej Wystawie Expo w 2025 r. w Osace w Japonii.
Symbolem, który ma pobudzać tę wyobraźnię jest właśnie tytułowy patyk - nieodłączny element dawnych dziecięcych podwórkowych zabaw.
Spektakl na zlecenie Xylopolis - Centrum Sztuki i Nauki o Drewnie (jednostka kultury samorządu województwa podlaskiego) przygotowała filia w Białystoku Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. We wtorek fragmenty spektaklu zaprezentowano dziennikarzom.
"Jedziemy do Japonii na Expo, do miejsca, które będzie kojarzone z centrum technologii, cywilizacji rozwoju. Tak naprawdę, żeby nasza cywilizacja się rozwijała, wiemy, że musimy zadbać o wyobraźnię" - tłumaczył na konferencji prasowej w Akademii Teatralnej w Białymstoku Grzegorz Kasdepke.
Bohaterami spektaklu są: współczesne dziecko żyjące na co dzień z nowoczesnymi technologiami (Mały) i dorośli: Duża oraz Dziadek, który pamięta dawne dziecięce zabawy, właśnie choćby z wykorzystaniem tytułowego patyka.
"To dziecko otoczone najnowcześniejszymi przedmiotami, urządzeniami świata, czasami odkrywa, że jest coś takiego jak nuda. Żeby uratować cywilizację wydaje się, że musimy uratować wyobraźnię dziecka. Postanowiliśmy więc stworzyć spektakl, który ma uruchomić w nas dorosłych wspomnienia, a w dzieciach chęć zabawy nie tylko bardzo skomplikowanymi, drogimi zabawkami, ale także patykiem, piórkiem, listkiem, czy błotem, którym się dziecko wysmaruje" - tłumaczył Kasdepke ideę spektaklu. Dodał, że chodzi też o przypomnienie dorosłym, że trzeba wyciągnąć pomocną dłoń do dzieci, np. odkładając im na bok technologię, a pomóc im doświadczyć np. nudy, bo to właśnie nuda pobudza wyobraźnię, służy rozwijaniu kreatywności.
"Kreatywność żywi wyobraźnię, wyobraźnia napędza cywilizacyjny postęp, a właśnie z cywilizacyjnym postępem będziemy mieli do czynienia w Osace, która (wystawa Expo) ma być najbardziej technologicznie rozwiniętym Expo w historii" - wyjaśnił Kasdepke.
Aktorzy grają w maskach. Muzyka do spektaklu autorstwa Macieja Cempury jest wykonywana na instrumentach drewnianych. W spektaklu o uniwersalnym przekazie prawie nie ma słów, co - jak mówił autor - jest "niezwykłym doświadczeniem dla pisarza", bo nie te słowa są istotne, a warstwa gestów i przekazywanych przez nie emocji. Realizatorzy przedsięwzięcia liczą na to, że przesłanie zrozumie i japońska i międzynarodowa publiczność światowej wystawy w Osace.
Reżyser spektaklu Tymoteusz Sarosiek, student V roku reżyserii powiedział, że przełożenie tekstu na język teatralny było trudne, ale ciekawe. "Z każdą naszą kolejną próbą coraz bardziej odchodziliśmy od słów do gestu, który jest uniwersalny. Ten proces był bardzo ciekawy i dużo nowego mogliśmy się nauczyć" - ocenił reżyser.
Prorektor AT ds. filii w Białymstoku dr hab. Artur Dwulit podkreślił, że zaproszenie Akademii do przygotowania prezentacji na Expo to dowód na wysoką jakość kształcenia tej uczelni i wyzwanie. Poinformował, że w niedzielę w Białymstoku odbędzie się premiera spektaklu, ale ma ona charakter zamknięty dla szerokiej publiczności. Ma on być w przyszłości pokazany mieszkańcom województwa.
Marszałek województwa podlaskiego Łukasz Prokorym poinformował, że w kwietniu 2025 r. województwo podlaskie będzie inaugurować prezentacje w polskim pawilonie na Expo w Osace. Dodał, że Podlaskie chce tam pokazać swoją kulturę, kuchnię, a w maju będzie także zorganizowana misja gospodarcza.
Expo w Osace będzie się odbywać od 13 kwietnia do 13 października 2025 r.