Opera Ballet Vlaanderen zaprosiła polskiego reżysera operowego Krystiana Ladę do stworzenia miniatury filmowej „Pieśń Roksany (Roxana’s Song)”, inspirowanej arią z opery Karola Szymanowskiego „Król Roger”. Wśród artystów zaangażowanych w ten projekt znalazły się również mieszkające na stałe za granicą kompozytorka Kasia Głowicka i sopranistka Dagmara Dobrowolska.
Inne aktualności
- Kielce. Zmarł literaturoznawca prof. Zdzisław Adamczyk 16.08.2024 09:34
- Litwa. Zmarła Hanna Strużanowska-Balsienė 16.08.2024 09:28
- Szwajcaria. „Matki. Pieśń na czas wojny” na Zürcher Theater Spektakel 16.08.2024 09:22
- Łódź. Weekend poświęcony Markowi Hłasce w Narodowym Centrum Kultury Filmowej 16.08.2024 09:18
- Warszawa. Kontratenor Jakub Józef Orliński odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” 16.08.2024 09:07
- Wrocław. Rozmowa z Eweliną Pankowską w nowym numerze „Notatnika Teatralnego” 16.08.2024 09:00
- Pruszcz Gdański. "Wszystko szwindel" - premiera na Scenie Letniej Teatru Wybrzeże 14.08.2024 17:44
- Kraków. Zamek na Wawelu i Cricoteka podpisały list intencyjny ws. współpracy 14.08.2024 16:32
- Mazowieckie. 21. Festiwal Ensemble w Pałacu w Radziejowicach – od 31 sierpnia 14.08.2024 16:25
- Gdańsk. Spotkanie z Dorotą Masłowską w IKM. Premiera powieści „Magiczna rana” 14.08.2024 15:49
- Bydgoszcz. Premiera „ahat ili. Siostra bogów” w reż. Anny Augustynowicz – na koniec sezonu w Polskim 14.08.2024 14:33
- Legnica. Żeromski wg Kopiec. „Dzieje grzechu” we wrześniu u Modrzejewskiej 14.08.2024 13:35
- Warszawa. Premiera spektaklu ,,Niemyte dusze/ Narkotyki’’ z Sebastianem Fabijańskim w roli Każdego 14.08.2024 12:12
- Wrocław. Performans „Granica” Instytutu Grotowskiego z prestiżową nagrodą na festiwalu w Edynburgu 14.08.2024 11:44
Pomysł przygotowywania miniatur filmowych we współpracy z zespołem baletu, chórem i orkiestrą Opera Ballet Vlaanderen narodził się jako odpowiedź na na konieczność czasowego zamknięcia teatru w związku z zagrożeniem epidemiologicznym. W ramach alternatywnego sezonu online zaproszono 15 międzynarodowych artystów do stworzenia serii miniatur zatytułowanej #verbeeldingleeft (#wyobraźniażyje), a efekt ich pracy jest prezentowany co dwa tygodnie na stronie internetowej, jak i w mediach społecznościowych teatru.
“Od kilkunastu lat mieszkam za granicą, a od trzech lat moim domem jest Antwerpia. Lockdown, ogłoszony przez belgijski rząd w marcu, dopadł mnie właśnie tutaj, na 3 dni przed premierą nowej produkcji z muzyką Schoenberga i Berio dla Opera Ballet Vlaanderen. Kilka dni później wszystkie moje premiery zaplanowane do końca sezonu zostały również odwołane. Wśród nich, premiera nowej produkcji Króla Rogera. Muzyka Szymanowskiego towarzyszyła mi przez ten niełatwy czas. W trakcie moich codziennych spacerów przez północną część Antwerpii, w której miasto łączy się z portem, a wszechobecna dzika natura przypomina o swoim prymacie nad ambicjami architektów przestrzeni, narodził się pomysł tej miniatury. To metaforyczna opowieść o człowieku zaślepionym wiarą w absolutną władzę nad światem. Nieoczekiwana konfrontacja z siłami natury wyzwala go z opresji toksycznego ego – pozwala obudzić z letargu i na nowo odetchnąć w harmonii ze światem. Wierzę, że tak na wielu z nas podziałał lockdown. Przymusowe zatrzymanie pozwoliło nam wsłuchać się w siebie i na nowo poczuć się częścią natury – nie jej władcą” – wyjaśnia Lada.
Do przygotowania nowej aranżacji arii z opery Szymanowskiego, Lada zaprosił polską kompozytorkę na stałe mieszkającą w Holandii, Kasię Głowicką. Razem tworzą międzynarodowy kolektyw operowy The Airport Society.
“To aranżacja arii Roksany na czas epidemii. Ze względu na ograniczenie dopuszczalnej ilości muzyków obecnych w trakcie nagrania, mogłam wykorzystać jedynie dwa instrumenty i jeden głos. Gdy Krystian opowiedział mi o jego koncepcji, w której Roksana jest bachantką inspirującą głównego bohatera do duchowej przemiany, od razu pomyślałam o flecie i oboju. Dźwięk tych instrumentów silnie związany jest z tradycją kultu boga dzikiej natury” – wyjaśnia Głowicka.
Arię wykonała sopranistka z chóru Opery Flamandzkiej, Dagmara Dobrowolska.
“Od sześciu lat śpiewam w chórze tutejszej opery. Dzięki temu projektowi czuję się od kilku dni trochę jak Kopciuszek – nagle nie jestem już tylko jedną z anonimowych chórzystek na scenie. To nowe, wspaniałe doświadczenie. Wydział wokalny w LUCA School of Arts w Leuven skończyłam pracą dyplomową na temat pieśni Szymanowskiego. Bardzo się cieszę, że dzięki temu projektowi mogę kontynuować propagowanie polskiej muzyki klasycznej za granicą” wyjaśnia Dobrowolska.
Obok polskiej sopranistki w obsadzie miniatury znalazł się australijski tancerz z zespołu baletu w Antwerpii, Aaron Shaw.