"Jaś i Małgosia" w reż. Cezarego Domagały Opery Nova w Bydgoszczy na inaugurację XV Bydgoskiego Festiwalu Operowego. Pisze Wiesław Kowalski w Rzeczpospolitej.
Wybór na inaugurację Bydgoskiego Festiwalu Operowego muzycznej wersji starej bajki był ryzykowny. Realizatorzy jednak zaskoczyli widzów. Zarówno dzieci, jak i dorosłych. W pracy nad typowo XIX-wieczną operą niemiecką, jaką jest "Jaś i Małgosia" Engelberta Humperdincka, reżyser Cezary Domagała oraz autorka inscenizacji i scenografii Małgorzata Szydłowska postawili na nowoczesność, ale i na plastyczny ład przy całym bogactwie zastosowanych środków. Pomaga im w tym nowe tłumaczenie libretta Romana Kołakowskiego, uwspółcześniające język na tyle, by zachować charakterystyczny klimat baśni. A taniec jest ważnym elementem inscenizacji, bo w dużej mierze dynamizuje akcję. Z tak dobrych elementów musiało powstać efektowne przedstawienie. Punktem wyjścia jest gra komputerowa zatytułowana - jakżeby inaczej - "Jaś i Małgosia". Łączy ona XIX-wieczną opowieść z dniem dzisiejszym. Młodzi bohaterowie, w których w tej scenie wcielają się 13-letn