09.06.2018 Wersja do druku

Anty-piekło

"Moskwa - Pietuszki" Wieniedikta Jerofiejewa w reż. Mariana Opani w Teatrze Ateneum w Warszawie. Pisze Wiesław Kowalski na blogu Teatr dla Wszystkich (platformie zastępczej Teatru dla Was).

"Moskwa - Pietuszki" Wieniedikta Jerofiejewa, w podtytule określana mianem "poematu", swój boom na teatralnych scenach miała na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych, choć wcześniej pojawiała się już nieoficjalnie prezentowana w Warszawie i Zielonej Górze. To wtedy między innymi narodziły się spektakle w reżyserii Jacka Zembrzuskiego i Zygmunta Duczyńskiego, o których było głośno i o których wiele napisano. W tamtych czasach aluzyjność i metaforyczność tego tekstu, w którym alkohol leje się strumieniami, pełnego odwołań do Gogola, Dostojewskiego, Czechowa czy nawet Szekspira, a także fragmenty biblijne zestawione z poetyką codziennych informacji prasowych publikowanych w "Prawdzie", konstruowały tragiczno-humorystyczny wymiar tej opowieści. Czy dzisiaj ta groteskowo-satyryczna historia o otępiałych, skarłowaciałych i złachanych martwych duszach ma jeszcze moc rażenia w odkrywaniu podskórnych sensów i znaczeń, Marian Opania (t

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Anty-piekło

Źródło:

Materiał własny

Teatr dla Wszystkich

Autor:

Wiesław Kowalski

Data:

09.06.2018

Realizacje repertuarowe