Opera Bałtycka wystąpiła z nową premierą baletową. Pod wspólną nazwą Balety polskie przedstawiono trzy układy choreograficzne do muzyki Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza i Augustyna Blocha. Sam tytuł wydawać się może niezbyt ścisły, bowiem żadna z wymienionych kompozycji nie została napisana specjalnie jako muzyka baletowa. Wykorzystano zatem kilka drobnych utworów Chopina, zresztą wybranych i zestawionych już przed wielu laty przez Michała Fokina jako podkład muzyczny widowiska Sylfidy (prezentowanego niekiedy również pod nazwą Chopiniany); poemat symfoniczny Odwieczne pieśni Karłowicza oraz utwór Blocha Gilgamesz, który był muzyczną osnową spektaklu pantomimicznego i został skomponowany dla zespołu Henryka Tomaszewskiego. Jak zwykle przy takich okazjach należałoby pochwalić ambitne poszukiwania repertuarowe, próby wyjścia poza szablony choreograficzne, narzucane przez tradycyjną muzykę baletową. Nie zamierzam uchylać się od tego
Tytuł oryginalny
Zwycięstwo "Gilgamesza"
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 9