Fundacja TKwadrat powstała z inicjatywy pracowników i miłośników Teatru Kwadrat im. Edwarda Dziewońskiego w Warszawie. Jej nadrzędne cele to popularyzacja wiedzy o teatrze oraz propagowanie kultury w mniejszych miejscowościach. Obydwa podmioty są powiązane osobowo - prezeska fundacji i dyrektor teatru są małżeństwem - pisze Paulina Szewioła w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Jak to często bywa, problemy zaczęły się od kontroli ZUS. Przy wystawianych spektaklach wyjazdowych fundacja zatrudniała bowiem na umowach-zleceniach pracowników Teatru Kwadrat. ZUS uznał, że praca wykonywana na podstawie umowy cywilnoprawnej była w efekcie świadczona na rzecz pracodawcy (teatru), a w takiej sytuacji zleceniobiorca uznawany jest za pracownika w rozumieniu przepisów ubezpieczeniowych. Rodzi to z kolei obowiązek odprowadzania składek od wynagrodzeń z tytułu zleceń. Z taką interpretacją przepisów nie zgodził się teatr, dlatego odwołał się do sądu. Liczą się korzyści dla pracodawcy Problem sprowadzał się do wykładni art. 8 ust. 2a ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (t.j. Dz.U. z 2017 r. poz. 1778 ze zm.), która rozszerza pojęcie pracownika dla celów ubezpieczeń społecznych poza stosunek pracy. Mowa jest w nim o dwóch sytuacjach. Pierwsza sprowadza się do wykonywania pracy na podstawie jednej z wymienionych w tym przep