We wskazówkach dla reżysera umieszczonych w programie wydanym przez Teatr Nowy w Poznaniu z okazji prapremiery jego sztuki pod tytułem "Zorza" Bogusław Schaeffer pisze: "Tematyka sztuki, właśnie. Jest dość jasne, że i w niej głównym tematem są - jak w każdym dramacie - konflikty dobra ze złem, myśl, jak i bezmyślność, refleksje i otępienie, próba obrony egzystencji, jak i własna bezsilność". Nawet przy maksimum dobrej woli trudno nie uznać takiego wyłożenia sensu sztuki za ogólnikowe. Z drugiej zaś strony trudno odmówić mu trafności, myślę, że większość czytelników (potencjalnych: dramaty Bogusława Schaeffera nie były dotąd publikowane) w podobny sposób odpowiedziałaby na pytanie "co autor chciał powiedzieć?". Poniektórzy dodaliby jeszcze co nieco o zawartym w dramacie obrazie upadku kultury, wizji rozprzęgającej się w chaosie cywilizacji, powiększaniu się obszaru ziemi jałowej itd., itp. Z tej ambicji mówienia o sprawach zasadniczy
Tytuł oryginalny
Zorza, czyli zwycięstwo teatru
Źródło:
Materiał nadesłany
Teatr nr 5