Podobnie jak w minionych latach, także i w tym roku koncerty festiwalu Misteria Paschalia przynoszą wiele nowości - pisze Anna Woźniakowska w Dzienniku Polskim
Tegoroczne koncerty dały okazję do zgłębienia fenomenu barokowego oratorium kultywowanego w dwóch zasadniczo różniących się gustem ośrodkach: w Neapolu i w Wenecji. Na poniedziałkową inaugurację Fabio Biondi z czworgiem solistów i zespołem Europa Galante wybrał powstałe w Neapolu w 1733 roku młodzieńcze dzieło Giovanniego Battisty Pergolesiego o śmierci św. Józefa. Muzyka klarowna, ujmująca prawdziwością emocji, choć osadzona silnie w baroku, właśnie swą prostotą wskazywała kierunek rozwoju sztuki oratoryjnej i operowej znajdujący kilkadziesiąt lat później swe ukoronowanie w twórczości Mozarta. Trzy dni później, w czwartek, Claudio Cavina z piątką solistów i zespołem La Venexiana poprowadził wcześniejsze o lat blisko czterdzieści oratorium La Giuditta Aleksandra Scarlattiego uchodzącego za twórcę tzw. szkoły neapolitańskiej. Wenecję reprezentował we wtorek najsłynniejszy jej przedstawiciel, czyli Antonio Vivaldi. Co ciekawe, Otta