"Bracia Karamazow" w choreogr. Borisa Ejfmana z Sanktpetersburskiego Teatru Baletu na XIII Bydgoskim Festiwalu Operowym. Pisze Monika Wirżajtys w Gazecie Wyborczej - Bydgoszcz.
Na zakończenie Bydgoskiego Festiwalu Operowego obejrzeliśmy jeden z najsłynniejszych, choć nie najnowszy, balet Borisa Ejfmana "Bracia Karamazow" według Dostojewskiego. Działający od 1977 roku Sanktpetersburski Teatr Baletu pokazał spektakl będący syntezą sztuk. Klasyka światowej literatury, choreografia przekładająca na język tańca dyskurs moralno-filozoficzny Dostojewskiego, muzyka oddająca charaktery poszczególnych postaci, kreująca atmosferę reżyseria świateł, dopełniająca historię scenografia i konsekwentnie budowana dramaturgia złożyły się na niezwykłe widowisko teatralne. Braci: Aleksieja, Iwana, Dymitra i ich Ojca (uosobienie pożądliwości) poznajemy już w pierwszej scenie. Każdy z nich ma swój własny, tylko sobie przypisany sposób poruszania się. W gestach Aleksieja (wcielenie czystości moralnej) wyraźna jest delikatność i bezbronność. Z kolei za zamaszystością i agresywnością ruchów Ojca, czy Dymitra kryją się niepohamo