Rozmowa z MACIEJEM SOBOCIŃSKIM, reżyserem "Rewizora" w teatrze Bagatela Fiodor Dostojewski w "Braciach Karamazow" napisał: "Całe zło zaczyna się od kłamstwa". Czy to stwierdzenie dotyczy również "Rewizora" Gogola, w której to sztuce świat zbudowany jest na kłamstwie? - Zapewne, a Chlestakow jest lustrem, w którym człowiek może się przejrzeć. - Kim jest Chlestakow w Pańskim przedstawieniu: ofiarą świata kłamstwa czy jednym z jego kreatorów? - Chlestakow dość szybko orientuje się w mechanizmach, jakie rządzą światem Horodniczego. Im głębiej go poznaje, tym usilniej zaczyna sprawdzać, czy przejęte metody działają. Nie ujawniam zła Chlestakowa od początku, lecz pokazuję proces, czy też mechanizm dochodzenia do tegoż zła. Nasz bohater jest człowiekiem, który pod wpływem zaskakujących go sytuacji i okoliczności zaczyna bawić się tym, iż brany jest za kogoś innego. Ta zabawa coraz bardziej go wciąga i w konsekwe
Tytuł oryginalny
Zapomniana wyspa
Źródło:
Materiał nadesłany
Dziennik polski nr 68