- Generalnie nie szukam nas w Szekspirze, szukam Szekspira w nas - mówi ANDRZEJ SEWERYN.
"- Za każdym razem, kiedy pracuję nad Szekspirem, zadziwia mnie tajemnica tego twórcy. Skąd u niego taka wiedza o mechanizmach psychologicznych, polityce, biologii, o człowieku w społeczeństwie, we Wszechświecie, o naszym stosunku do Boga, do natury? Nie pojmuję. Może widz zrozumie niektóre sceny lepiej niż ja? Szekspir powinien być nieustannie w repertuarze Teatru Narodowego, tak jak Molier jest w repertuarze Comedie Francaise. Ryszard II, którego w tej chwili reżyseruję, to trudna sztuka o człowieku, który nie jest na swoim miejscu. O zderzeniu epoki, w której władzę na ziemi uznawano za namiestnictwo boże, z nową epoką odrzucającą stare zasady w imię skuteczności władzy... Wiedza o mechanizmach psychologicznych rządzących Ryszardem wcale nie jest anachroniczna w naszych demokratycznych czasach. Gdybym chciał jednak zrobić spektakl polityczny - sięgnąłbym raczej po Koriolana..., Ryszard II jest pośród dramatów Szekspira najbardziej poetycki, lir