"Czarny diament / Kreda" w choreogr. Tima Rushtona Dansk Danseteater z Danii na XXV Bydgoskim Festiwalu Operowym. Pisze Wiktoria Raczyńska w portalu Bydgoszcz Inaczej.
Dwa przedstawienia Duńskiego Teatru Tańca, jedno z 2005, drugie z 2014 roku wreszcie, po długich staraniach na deskach Opery Nova w Bydgoszczy. I warto było czekać, bo Tim Rushton stworzył jeden z najbardziej cenionych zespołów baletowych w Danii, a jego współczesne choreografie zachwycają recenzentów od ponad 20 lat. "Czarny diament" i "Kreda" zalśniły pełnym blaskiem - dosłownie. Dosłownie, ponieważ w pierwszym przedstawieniu motywem przewodnim jest światło - nadzieja, która próbuje przebić się przez nieregularną strukturę scenografii do złudzenia przypominającej czarny diament - karbonado. Pośrodku sceny spoczywa ciało, a jego puls sprawdza dwóch "strażników" ubranych w długie czarne jak smoła stroje. W pojedynczych, ale już niepokojących dźwiękach Philipa Glassa rozpoczyna się spektakl - udowadniający swoją wyższość ciała nad słowem. "Czarny diament" to myślenie konceptami - obrazami, bardziej niż spójna opowieść o dualiz