EN

5.10.2021, 13:45 Wersja do druku

Zabrze. Dwie premiery w Teatrze Nowym

8 i 9 października Teatr Nowy zaprasza na dwie premiery. „OdCinek”, monodram Grzegorza Cinkowskiego inspirowany słynnym „Belrem”, w reż. Błażeja Bigasiewicza (8.10) oraz „Dom lalki”. Część druga.” Lucasa Hnath’a w reż. Katarzyny Deszcz 9.10).

OdCinek

Monodram inspirowany dramatem Jeana Pierre’a Dopagne'a pt. „Belfer” w brawurowym wykonaniu Grzegorza Cinkowskiego. To ponad godzinne spotkanie z nauczycielem i aktorem, a może aktorem i nauczycielem... Zarówno w jednym i drugim wcieleniu Grzegorz Cinkowski zadaje sobie wiele podstawowych pytań. Zastanawia się jakim jest nauczycielem i aktorem, jakimi środkami dysponuje, kim są autorytety w dzisiejszym świecie i czy w ogóle jeszcze istnieją? Podejmuje z widzem/uczniem subtelną, a może jednak ryzykowną grę? Na ile pasja i poczucie misji mogą zwyciężyć nad potrzebą aprobaty, uwielbienia, chęcią bycia przydatnym? Kim jest w dzisiejszym świecie nauczyciel i aktor? Wspaniały popis aktorskich umiejętności Grzegorza Cinkowskiego wprowadzi Państwa w świat pełen dylematów, rozterek, czułości a jednocześnie rozbawi, poruszy i na pewno nie pozostawi obojętnymi!!!

Spektakl dedykowany pamięci Andrzeja Hrydzewicza

Błażej Biegasiewicz - student III roku Wydziału Reżyserii Dramatu Akademii Sztuk Teatralnych w Krakowie, absolwent kognitywistki na Uniwersytecie Jagiellońskim. Asystent Michała Zadary przy „Dziadach. Częściach I, II i IV oraz wierszu Upiór” wystawianych w Teatrze Polskim we Wrocławiu oraz Iwony Kempy przy „Spóźnionych odwiedzinach” realizowanych w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie.

Premiera: 8 października 2021 r.

***

„Dom lalki”. Część druga.”

Zapraszamy Państwa na prawdziwie zaskakujący i intrygujący spektakl, którego obejrzenie części drugiej , jak mówi przewrotnie tytuł, niekoniecznie zobowiązuje do obejrzenia pierwszej. Zapytacie dlaczego? Ponieważ „Dom lalki”. Część druga.” Lucasa Hnath’a, napisana w roku 2017 to kontynuacja losu Nory - bohaterki innego dzieła, autorstwa Henryka Ibsena, napisanego w 1879 roku... Akcja spektaklu w reżyserii Katarzyny Deszcz rozgrywa się 15 lat po odejściu Nory. Wróciła.... Ale dlaczego?

Jej powrót obnaża trudne relacje rodzinne i ukazuje różne postawy bohaterów, dla każdego z nich słuszne i warte naśladowania. Ale czy na pewno? Jak się okazuje nasze oczekiwania i wyobrażenia wobec innych osób – najbliższych z którymi żyjemy – okazują się być tylko wyobrażeniami, nie mającymi nic wspólnego z rzeczywistością. Każda z postaci ma za sobą bolesne życiowe doświadczenia, które kształtują ich indywidualną postawę życiową i przekonania. Czy można osiągnąć kompromis i porozumieć się, czy też będziemy się mijać w oczekiwaniach i idealizować własne wybory? Musicie Państwo przekonać się sami!

Lucas Hnath, dramaturg nominowany do nagrody Tony Award. Jego sztuki "Hillary and Clinton" i "A Doll's House, Part 2 z wielkim sukcesem grane były na Broadwayu. Autor dramatów: „The Thin Place”, „Red Speedo”, „The Christians”, „A Public Reading of an Unproduced Screenplay About the Death of Walt Disney”, „Isaac's Eye” i „Death Tax”. Od 2011 roku jest dramaturgiem zrzeszonym w New Dramatists oraz członkiem Ensemble Studio Theatre. Laureat wielu nagród m.in. Nagrody Kesselringa 2015, Stypendium Guggenheima 2015, Whiting Award 2015, Whitfield Cook Award 2012 oraz dwóch nagród Steinberg/ATCA New Play Award Citations.

Katarzyna Deszcz jest absolwentką Wydziału Prawa UJ oraz Wydziału Reżyserii Dramatu PWST w Krakowie. W latach 1982-2003 prowadziła (wspólnie z Andrzejem Sadowskim) eksperymentalny Teatr Mandala, w którym zrealizowała wiele swoich autorskich projektów artystycznych prezentowanych na setkach scen teatralnych w kraju i za granicą. W teatrze repertuarowym reżyseruje od 1991 roku. Na stałe współpracuje z kilkunastoma scenami dramatycznymi w Polsce. W latach 2003-2006 była Dyrektorem Naczelnym i Artystycznym Teatru im. A. Mickiewicza w Częstochowie. Poza reżyserią spektakli zajmuje się również pracą pedagogiczną. Od 1992 roku do dnia dzisiejszego – prowadzi warsztaty dla reżyserów i aktorów w różnych centrach teatralnych w Polsce, Anglii, Egipcie, Indiach, Irlandii, Japonii, Niemczech i USA, a w latach 1993-1994 była wykładowcą w Dartington College of Art w Devon (Anglia). W Teatrze Nowym w Zabrzu wyreżyserowała „Gorące lato w Oklahomie” Tracy Letts oraz wielokrotnie nagradzane „Matki” Piotra Rowickiego, „Podopiecznych” Elfriede Jelinek, „Nema” Koffi Kwahulé.

Premiera: 9 października 2021 r.

Źródło:

Materiał nadesłany