FRAGMENTY dramatyczne Wyspiańskiego, scena z III aktu Wyzwolenia i odpowiednio dobrane strofy rapsodu Kazimierz Wielki, posłużyły Ludwikowi René jako materiał do przedstawienia zatytułowanego Kroniki królewskie i wystawionego przez Teatr Dramatyczny w Warszawie. Trzonem przedstawienia jest tekst Zygmunta Augusta; inne fragmenty: Jadwiga i Król Kazimierz Jagiellończyk zostały jeszcze skrócone przez reżysera. Fragment Zygmunta Augusta poprzedzony jest Kazimierzem Jagiellończykiem, przedzielony Jadwigą, po czym dokończony. Strofy Kazimierza Wielkiego przeplatają całość; scena z Wyzwolenia pojawia się w finale. Taki zabieg uwydatnił i wyostrzył myśl Wyspiańskiego. Koncepcja reżyserska całości polega na dochowaniu wierności zasadniczym intencjom tekstu poetyckiego, ale zarazem na stworzeniu widowiska wolnego od nacisku narosłej w ciągu lat inscenizacji, nie zawsze najlepszej, tradycji. Otrzymujemy zatem, jakkolwiek brzmi to na poz
Źródło:
Materiał nadesłany
Polityka nr 5