W Teatrze Polskim w Poznaniu od dwóch sezonów nie ma tzw. łatwych premier. Każda z 14 przygotowanych tu sztuk wywoływała żywą dyskusję
"Hamlet wtóry" - sztukę z tekstem Romana Jaworskiego ("specjalisty od Witkacego") - wyreżyserował Maciej Prus. Około 1910 r. Jaworski napisał sztukę - jak sam mówił "dla żartu" - by pokazać, jak może wyglądać teatr XX wieku. Maciej Prus przez 7 lat zabiegał o wystawienie Jaworskiego w teatrze. Udało się to teraz, w Poznaniu. I co się okazało? Po pierwsze, że tekst jest aktualny, po drugie, że wyprzedza dokonania Witkacego, po trzecie -jest łącznikiem między Micińskim a Witkacym. Gdyby nie zaginął, mógłby odegrać doniosłą rolę w polskim dramacie. Jego aktualność polega na opisie polskich emocji, skłonności do negowania wcześniejszych wyborów, nieumiejętność podporządkowania się regułom politycznym. Porównanie dramatów Witkacego z "Hamletem wtórym" może poddać w wątpliwość nowatorstwo i oryginalność rozwiązań stosowanych przez autora "Szewców", a nawet zastanawiać się nad jego teorią "czystej formy". Jak to możliwe, że prze