EN

1.04.2010 Wersja do druku

Z niej i przeciw niej - matki wyobraźni Witkacego i Sade'a

U Pierre'a Klossowskiego czytamy: "W przypadku Sade'a stanęlibyśmy w obliczu negatywnego kompleksu Edypa, który jednak nie jest uwarunkowany - jak to ma miejsce u większości neurotyków - wypływającym z lęku przed kastracją zakazem kazirodztwa, lecz jest efektem rozżalenia, jakie budzi pragnienie poświęcenia ojca temu fałszywemu bóstwu, matce. Podczas gdy niektórzy dotknięci neurozą homoseksualiści, wyrzekłszy się zdobycia matki z powodu lęku przed ojcem, zadowalają się przyjęciem wobec tego ostatniego postawy kobiecej, nie ośmielając się zająć jego miejsca - albo też, obróciwszy przeciw sobie agresję skierowaną pierwotnie przeciw ojcu, ulegają wymogom superego o nieugiętej surowości - Sade, wprost przeciwnie, sprzymierza się z mocą ojcowską i, silny dzięki swojemu aspołecznemu superego, całą agresję zwraca przeciw matce. [...] Wszystkie jednak motywy nienawiści do matki staną się w trakcie ewolucji psychicznej Markiza tymi samymi element

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Z niej i przeciw niej - matki wyobraźni Witkacego i Sade'a

Źródło:

Materiał nadesłany

Didaskalia-Gazeta Teatralna

Autor:

Łucja Iwanczewska

Data:

01.04.2010