Na łamach "Lettre International - Europas Kulturzeitschrift" (Zima 2017/2018) z Krystianem Lupą rozmawia Marek Kędzierski, kontynuując na łamach tego wielkoformatowego kwartalnika z Berlina serię rozmów o pisarzach (z Barbarą Bray o S. Becketcie, z Peterem Fabjanem o T. Bernhardzie) i o teatrze - z Krzysztofem Warlikowskim i Romeo Castelluccim. Tekst "Spirytyzm i erupcja: teatr i język jako instrumenty kontaktu ze światem" ukazał się w bloku zatytułowanym "Tereny Wschodnie", wraz z esejami Timothy'ego Snydera o Ukrainie oraz Lizy Aleksandrowej-Zoriny o Rosji "na skraju załamania nerwowego". Po rozmowie z Lupą Kędzierski w szkicu "Na najwyższym szczeblu" porusza temat politycznych prób ręcznego sterowania teatrem w Polsce.
W odredakcyjnym streszczeniu czytamy, że "Spirytyzm i erupcja" to rozmowa o wieloletnich doświadczeniach teatralnych Lupy, w której opowiada on o "potyczkach reżysera z aktorami o prawo do interpretacji i o kontrolę nad tym, co się dzieje na scenie, o teatrze bez literatury oraz literaturze bez teatru, a także o teatrze jako metafizycznej syntezie sztuk (Gesamtkunstwerk)". "Aktor - mówi Lupa - jest może głębszym w potencji swojej narzędziem poznania natury ludzkiej niż analiza psychologiczna czy psychiatria. Bo doświadcza na sobie aktywnie bycie człowiekiem, podobnie jak pisarze. Rozbija atomy ludzkiej osobowości". Tematami rozmowy są Marilyn Monroe, Andy Warhol i jego nowojorska Factory, Czechow, Kafka, "Austriacy Lupy" czyli Rilke, Musil, Kubin i Thomas Bernhard, a w ostatniej części także polityczne zagrożenia nowatorskiego teatru w Polsce, partyjne zwalczanie artystów społecznie i historycznie krytycznego nurtu, z którymi politycy PiS-u wdają się w zaciek�