PO EGZOTYCZNEJ "Wasantasenie" w Teatrze Polskim, oglądaliśmy równie egzotyczne "Mniszki" na scenie Teatru Współczesnego. Równie, ale oczywiście inaczej. Sztuka współczesnego kubańskiego pisarza, a także reżysera teatralnego i filmowego, Eduardo Maneta - choć napisana po francusku i najwyraźniej nawiązująca do doświadczeń formalnych współczesnego teatru europejskiego - ma w klimacie coś zupełnie odmiennego. Egzotyczna jest więc nie dzięki pomysłowi, czy konstrukcji fabularnej, ale przez fascynacje przede wszystkim latynoskie, potem zaś dopiero szersze i bardziej ogólnoludzkie. Ogólnoludzkie a zarazem ponadczasowe. Najwyraźniej są to bardzo kubańskie właśnie przemyślenia problemów ostatecznych, a zarazem spraw doraźnie współczesnych. Rozumie to i zupełnie otwarcie przyznaje sam autor w zamieszczonej w programie wypowiedzi. Takie konfrontacje postawy człowieka współczesnego - zaangażowanego, ale przecież ukształtowanego przez inne warunki - int
Tytuł oryginalny
Z egzotyką spotkanie drugie
Źródło:
Materiał nadesłany
Słowo Polskie nr 249