EN

21.02.2006 Wersja do druku

Z ducha pieśni

"Zapiski tego, który zniknął" Leoš Janáček/"Sonety Szekspira" Paweł Mykietyn w reż. Łukasza Kosa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Piotr Gruszczyński w Tygodniku Powszechnym.

Zamiar artystyczny warszawskiej opery polega na nowoczesnej teatralizacji tego gatunku. Przy okazji trwają badania, jak teatrowi poddają się utwory nieoperowe. Stąd wystawienie dwóch cykli pieśni: Leoša Janáčka i Pawła Mykietyna. Wystawiono je w jeden wieczór, żeby sprawdzić, co z tego spotkania wynika. Cykl Janáčka miał prawykonanie w 1921 roku, Mykietyna - w 2001. "Zapiski" Janáčka - kompozytora rzadko u nas wykonywanego - z czeskim tekstem poety Ozefa Kaldy to historia miłości mężczyzny-rolnika zakochanego w Cygance. Zakochanego lękliwie i melancholijnie. Mężczyzna boi się, że romans z obcą kobietą nie zostanie zaakceptowany przez rodziców. Janiček decyduje się w końcu rzucić w ciemny odmęt swego uczucia, ale strach i obawa zdają się być silniejsze od pożądania, które go ciągnie do ciemnego boru. Co takiego czynię? Jest dobrym wyborem Życie swoje łączyć Z cygańskim taborem? Miękkość czeskiego języka dodatkowo nadaje

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Z ducha pieśni

Źródło:

Materiał nadesłany

Tygodnik Powszechny nr 8/19.02

Autor:

Piotr Gruszczyński

Data:

21.02.2006