EN

27.02.2005 Wersja do druku

Yugen, czyli ukryta esencja

Laudacja wygłoszona z okazji wręczenia Esterze Żeromskiej nagrody im. Bogusławskiego, przyznanej przez Sekcję Polską Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych, za najlepszą książkę teatralną roku.

Uroczystość odbyła się 28 września 2004 w siedzibie wydziału Kultury i Informacji Ambasady Japonii w Warszawie. Estera Żeromska jest japonistką specjalizującą się w badaniu teatru i dramatu japońskiego, wykładowcą Uniwersytetu im. Mickiewicza w Poznaniu, autorką licznych przekładów literatury japońskiej, m. in.: Abe Kobo, Betsuyaku Minoru, Yoshimoto Banana. Jej praca doktorska z 1994 roku, która w dwa lata później ukazała się nakładem Wydawnictwa Akademickiego Dialog, nosiła tytuł Teatr japoński. Powrót do przeszłości. W pracy tej autorka zajęła się koncepcją czasu w awangardowym dramacie lat 60. XX wieku w Japonii. W nowoczesnym nurcie teatralnym post-shingeki wyrażał się w tamtym czasie protest wobec poprzedzającego go okresu fascynacji Japończyków realistycznym stylem europejskiego teatru. Twórcy post-shingeki odwoływali się do rodzimej klasyki teatralnej. Doskonała znajomość tradycji japońskiego teatru i jednocześnie umiejętność

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Yugen, czyli ukryta esencja

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 10/2004

Autor:

Jarosław Kilian

Data:

27.02.2005