W grudniu 2002 Marek Fiedor w Łodzi, ze studentami szkoły filmowej, w Teatrze Studyjnym zrealizował spektakl "Siedem aspektów baalicznego odczucia świata" oparty na młodzieńczej sztuce Bertolta Brechta. Po pięciu latach wystawił "Baala" w Opolu, zachowując z łódzkiej inscenizacji układ tekstu, w rezultacie skrótów i przetasowań podzielonego na siedem części, oraz zasadę wcielania się wielu aktorów w rolę protagonisty. Przedstawienie toczy się na niewielkiej przestrzeni sceny, z trzech stron otoczonej przez publiczność. Teren gry odgradza od widzów druciany płot. Za podestem ustawiono półprzezroczysty ekran okolony lampkami. Przed każdą z części wyświetlany jest na nim tytuł - jak w teatrze epickim Brechta. Dramat, powstały między 1918 a 1926 i mający aż cztery wersje, Fiedor przeniósł jednak we współczesne i rodzime realia. W przewrotny sposób zmodernizował otwierający sztukę "Chorał o człowieku-Baalu". Pierwsza sekwencja spektaklu, "Cz
Tytuł oryginalny
Wzlot i upadek Baala
Źródło:
Materiał nadesłany
Odra nr 5