Brecht napisał Baala jako artystyczną polemikę z utworem Hansa Johsta "Samotnik". Dramat łączy w sobie temperaturę młodzieńczego buntu, erudycję, motywy autobiograficzne, a chyba także kreację postaci, jaką wtedy Brecht chciał być. "Baal" to jednak przede wszystkim żywioł i witalność, literacka ekspresja trzewi. Jeżeli uświadomimy sobie nieokiełznanie tego utworu, rodzi się pytanie, jak z pisanego naprędce, pokawałkowanego tekstu Marek Fiedor zrobił precyzyjnie skonstruowany spektakl zestawiający przeciwieństwa dystansu i emocjonalności, brutalności i piękna, surowości i precyzji, moralitetu i karnawałowego szaleństwa? Opolski spektakl to nie pierwsza przymiarka Fiedora do "Baala". W 2002 roku pracował nad nim ze studentami łódzkiej filmówki. Już wtedy wyłoniło się wiele rozwiązań, które funkcjonują w opolskim spektaklu. Określony został układ tekstu czerpiący z różnych wersji "Baala" (których Brecht napisał w latach 1918-1926 czter
Tytuł oryginalny
Względność przeciwieństw
Źródło:
Materiał nadesłany
Didaskalia Gazeta Teatralna nr 76