Temat "Tanga Gombrowicz" miał być bardzo aktualny: zderzenie polskości z tym, co "obce". Grabowski chciał pokazać, że nic, co swojskie, już wkrótce nie będzie takim, jakie było. "Mikołaj Grabowski, jak mało kto w dzisiejszym teatrze, dobrze wie, na czym Gombrowicz polega. Oto Gombrowicz - myśl Gombrowicza - trafił na kogoś, kto jest nie tylko bardzo inteligentnym interpretatorem, ale kto jeszcze pokazuje, jak Gombrowicz jest dla niego osobiście ważny" - pisał swego czasu Janusz Majcherek. Przygoda z Gombrowiczem zaczęła się dla Grabowskiego w połowie lat 70. Był wtedy aktorem Teatru im. Słowackiego i równolegle studiował reżyserię. Wbrew metryce i warunkom zagrał Ojca w "Ślubie" Krystyny Skuszanki, a recenzenci zachwycili się fascynującym sposobem mówienia przez niego tekstu Gombrowicza. W tej roli należy szukać źródeł późniejszego teatru Mikołaja Grabowskiego, jego wieloletniej strategii artystycznej. Grabowski odkrył
Tytuł oryginalny
Wyzwolenie
Źródło:
Materiał nadesłany
Tygodnik Powszechny nr 5