"#minaret" Omara Rajeha na Międzynarodowym Festiwalu Tańca Współczesnego Ciało/Umysł 2018. Pisze Edyta Werpachowska w Teatrze dla Wszystkich.
Czy tańcem można opowiedzieć o wojnie? Jak poprzez mowę ciała wyrazić ogrom okrucieństwa, cały wachlarz dramatycznych emocji, ludzką tragedię? Czy sztuka może stawiać opór łamaniu praw człowieka, czy może być manifestem inicjującym zmiany? Pytania te zadaje Omar Rajeh - choreograf z Bejrutu, który wraz z międzynarodowym zespołem artystów w spektaklu "#minaret", prezentowanym w Warszawie z okazji festiwalu Ciało/Umysł, opowiada "o szaleństwie wojny, którego skutkiem jest utrata miasta, historii, tożsamości". Punkt wyjścia spektaklu to historia tysiącletniego minaretu Wielkiego Meczetu Umajjadów w Aleppo, który znikł z powierzchni ziemi. Grupa sześciu aktorów zastanawia się, czy można przywrócić do życia atmosferę, historię, tożsamość - swoją i miejsca. Spektakl zaczyna się w zupełnych ciemnościach. Z realizatorki, znajdującej się powyżej publiczności - podobnie do miejsca, gdzie gra się na organach w kościele - dobiega piękny, a