EN

1.11.1975 Wersja do druku

Wymiar okrucieństwa

"Szkoła błaznów" Michela de Ghelderode to jedna z najciekawszych inscenizacji ubiegłego sezonu teatralnego Poznania. Spotkały się tu indywidualności artystyczne dramatopisarza i inscenizatora, powstał spektakl kunsztowny, przygotowany ze szczególnym pietyzmem dla jego formalnej konstrukcji. Ghelderode to twórca wielkiego panopticum teatralnego, zaludniający teatr postaciami flamandzkiego malarstwa, tworami, jak chcą niektórzy, chorej wyobraźni, obdarzony siłą artystycznego, wnikliwego widzenia świata poprzez jego fantasmagorie i najtajniej skrywane prawdy. Tak jak u Breughla lub Boscha, widzimy u niego przerażające okrucieństwo życia, wstrząsającą prawdę poprzez deformację, fikcję artystycznej fabuły. "Nie dwoistość, jak utrzymywano, jest nam właściwa, lecz wielość, podczas gdy najtajniejszą, dojmującą tęsknotą człowieka jest aspirowanie do jedności" - pisał Ghelderode. W "Szkole błaznów" odnalazł tę jedność życia i sztuki, odnalazł -

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wymiar okrucieństwa

Źródło:

Materiał nadesłany

Nurt nr 11

Autor:

Ewa Piotrowska

Data:

01.11.1975

Realizacje repertuarowe