PRAPREMIERA najnowszej jak dotąd sztuki Arthura Millera pt. "Cena", odbyła się w lutym 1968. Teatr "Ateneum" w Warszawie wystawił ją w początkach maja br., a więc dość szybko. Wspominam o tym dlatego, że szybkość reakcji na nowości dramaturgii obcej, nawet jeśli weźmiemy pod uwagę trudności z tłumaczeniem, formalnościami itp. nie jest na ogół mocną stroną działalności naszych teatrów. W tej sytuacji rok to naprawdę niewiele. Krytycy na Zachodzie przyjęli "Cenę" z pewną rezerwą - uzyskała ona jednak wysoką notę u publiczności. Miller powraca w tej sztuce zarówno pod względem tematu jak i głównych wątków problemowych do swoich sztuk "rodzinnych", do motywu klęski bohaterów uwikłanych w los swojej rodziny. Wyrazem tego losu jest krach finansowy, przybierający charakter kataklizmu przerzucającego się z pokolenia na pokolenie. Jest nim także klęska moralna, której źródła tkwią w sprzeniewierzeniu się - także w imię ocalen
Tytuł oryginalny
Wydrążeni przez życie
Źródło:
Materiał nadesłany
Kierunki nr 21