W nie jakim uproszczeniu wygląda to tak: wprowadzając na scenę którąkolwiek z antycznych tragedii reżyser ma przed sobą dwie drogi: Może przede wszystkim podjąć żmudny i niewdzięczny trud rekonstrukcji. O teatrze starogreckim wiemy z przekazów bardzo wiele, choć zapewne nie wszystko. Stąd właśnie sporne poglądy badaczy na szereg podstawowych kwestii. Zresztą jak rekonstruować w oderwaniu od przyrodzonych warunków zewnętrznych, jak rekonstruować w warunkach teatralnego gmachu z całym jego technicznym sztafażem? Co robić z chórem, co z maską, czy role kobiece powierzać mężczyznom? Rekonstrukcje - jak dowodzi praktyka - przynoszą zwykle porażki. Po prostu są martwe. Można także budować przedstawienie w pełnym tego słowa znaczeniu współczesne, wsparte jedynie o szacowny, klasyczny tekst. W środkach scenicznego wyrazu odwołujące się jednak do współczesnej wrażliwości widza, punktując te sprawy, które dzisiaj wyd
Tytuł oryginalny
Wujaszek Kreon
Źródło:
Materiał nadesłany
"Słowo Polskie" nr 147