EN

21.06.1991 Wersja do druku

Wszechobecna dusza "Wesela"

"WESELE" Wyspiań­skiego to - w od­czuciu ludzi teatru w Polsce - naj­wybitniejszy utwór na­pisany na scenę w języku pol­skim - powiedział Andrzej {#os#2589}Wajda{/#} 4 czerwca br. na spotkaniu z uczestnikami Między­narodowych Warsztatów Teatralnych, które zorganizowano nazajutrz po premierze "Wesela" w jego reżyserii na de­skach Starego Teatru w Kra­kowie. - Zmaganie każdego reżysera i aktora z "Weselem" jest także zmaganiem z języ­kiem tego dramatu. * Po raz pierwszy reżyserował "Wesele" w 1964 roku w kra­kowskim Starym Teatrze. Już wtedy zachwyciło go bogactwo "pomysłów" Wyspiańskiego, które uznał za idee teatralne bliskie dramaturgii Strindberga: przemieszanie realności z fantastyką. Zmyślenia z brutalną dosłownością. Języka chłopskiego z inteligenckim. Wkrótce po premierze Wajda stwierdził, że dramat ten, tak obfitujący w swoiste fantastyczności, napisany jest... jak dla filmu. W 1975 roku ukończył Wajda film "Wesele", pokazany w wi

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wszechobecna dusza "Wesela"

Źródło:

Materiał nadesłany

Gazeta Krakowska

Autor:

I.B.

Data:

21.06.1991

Realizacje repertuarowe