Sytuacje rodzinne Biljany Srbljanović, napisane w 1998 roku, reprezentują najmłodszą dramaturgię jugosłowiańską. Pisarka umieszcza akcję sztuki w scenerii jednego z ponurych i zapuszczonych belgradzkich blokowisk. Jego bohaterami czyni cztery postaci; Nadeżda, Vojin, Milena, Andrija są konkretni i zarazem niekonkretni, zmieniają płeć, wiek i rolę w razie potrzeby (co sugeruje autorka w didaskaliach). W trywialnych "sytuacjach rodzinnych", w niepozorności dnia codziennego dziecko tu morduje rodziców, ojciec katuje syna, a człowiek w roli zaszczutego psa nie robi już na nikim wrażenia. Monotonia podszyta strachem, okrucieństwem, śmiercią... Marek Fiedor, reżyserując tę sztukę na scenie opolskiego teatru, właściwie od samego początku podkreśla teatralną umowność. Dzieli swój spektakl na wyraźne sekwencje, z których każda rozpoczyna się od rytuału nakładania kostiumów przez aktorki. Ojciec nosi byle jakie męskie spodnie i siatkowy podkoszulek, ma
Tytuł oryginalny
Wstrząsająca terapia rodzinna
Źródło:
Materiał nadesłany
Odra nr 9