EN

2.01.2009 Wersja do druku

Wspólnota neurotyków

"Warlikowski. Extra ecclesiam" to pierwsza monografia poświęcona twórczości Krzysztofa Warlikowskiego. Jego teatr od kilku lat coraz głośniej domagał się opisu. To wydarzenie teatralne na skalę większą niż krajowa, a jego zasięg wykracza znacznie poza krąg ludzi zajmujących się teatrem - pisze Paweł Dobrowolski w Teatrze.

"Teatry dramatyczne już od antyku prowadzą dialog z człowiekiem, oswajają go ze śmiercią, uczą żałoby po Edypie i Elektrze, walczą o duszę człowieka". Krzysztof Warlikowski Teatr rozumiany jako miejsce toczenia religijnych sporów i uprawiania herezji to specyficznie polska odmiana myśli o teatrze. Kilkanaście lat temu pisała o tym przekonująco Małgorzata Dziewulska w znakomitym eseju "Ogniokrad", poświęconym Jerzemu Grotowskiemu. Dziewulska początek tego sposobu myślenia o teatrze i uprawiania sztuki teatru lokowała w romantyzmie, u Mickiewicza. Stwierdzała jednocześnie, że wszystko, co w polskim teatrze oryginalne i wartościowe, wpisane jest w romantyczną tradycję: od Słowackiego, przez Wyspiańskiego, Schillera, Osterwę, do Swinarskiego, Grotowskiego i Kantora. Zdaniem Dziewulskiej, wszyscy ci twórcy traktowali teatr jak działalność parareligijną, nieortodoksyjną i gnostycką, próbując nią wypełnić lukę po nieistniejących w Polsce s

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wspólnota neurotyków

Źródło:

Materiał nadesłany

Teatr nr 11/11.2008

Autor:

Paweł Dobrowolski

Data:

02.01.2009