O zadaniach dramaturga, nowym teatrze i twórczości Tadeusza Różewicza z Michałem Pabianem, dramaturgiem spektaklu "Stara kobieta wysiaduje" otwierającym Festiwal Nowego Teatru w Rzeszowie, rozmawia Anna Petynia w gazecie festiwalowej Rec. Magazine.
Czym zajmujesz się w tym spektaklu? - Przygotowałem opracowanie literackie. Gdy na początku ustalaliśmy z reżyserem, jaki jest trop poszukiwań i zasadność wystawiania dzisiaj "Starej kobiety", to okazało się, że tekst z 1968 roku jest niesamowicie współczesny i poprowadził nas przez całe meandry twórczości Tadeusza Różewicza. Podczas wnikliwego czytania jego poezji, notek, wywiadów, tekstów krytycznych, które się o nim ukazywały, pojawiła się taka myśl, że w wielu z nich jest nieprawdopodobnie dużo elementów, które do "Starej kobiety" pasują idealnie. Moim pierwszym zadaniem było zrobienie czegoś na kształt adaptacji w oparciu o teksty oryginalny sztuki z 1968 r. (wydany przez Wydawnictwo Literackie), ale też uzupełnienie, dopełnienie czy przekształcenie, skomponowanie z innymi tekstami Różewicza. Tekstami, które pozostają w tej samej tematyce, stylu czy, jak wydaje mi się, intencji. Chodziło o takie skonstruowanie tekstu egzemplarza teatra