EN

5.01.2023, 08:35 Wersja do druku

Wrocław. Wrocławski Teatr Pantomimy podsumowuje miniony rok

Rok 2022 był dla Pantomimy rokiem zmian i rozwoju. Nowa dyrekcja, nowy kierunek działania pod hasłem PANTOMIMA PORUSZA, zaangażowany zespół i nasi Widzowie budują nowoczesną instytucję kultury

fot. mat. teatru

Jedną z najważniejszych zmian, jaka dokonała się w Pantomimie w 2022 roku, była zmiana na stanowisku dyrektora Teatru. Z dniem 1.02.2022 funkcję p.o. dyrektora, a od 1.07.2022 funkcję dyrektorki Wrocławskiego Teatru Pantomimy objęła Agnieszka Charkot – aktorka, dramatopisarka, menadżerka kultury od ponad 12 lat związana z wrocławską pantomimą.

O wizji i misji WTP nowa dyrektorka mówi tak:

Pantomima porusza - wyobraźnię, emocje i ciała. Tak myślimy o tym Teatrze i o ruchu, czyli o jego głównym języku artystycznym. Ruch jest dla nas środkiem poznania rzeczywistości, drugiego człowieka i siebie samego.

Patrzymy na ciało holistycznie i podchodzimy do niego z empatią. Chcemy poruszać przestrzenie emocjonalnego odbioru sztuki, poruszać indywidualną wrażliwość widza, jego wyobraźnię, fantazję i intelekt.

Chcemy, aby pantomima budziła pasje, emocjonowała i elektryzowała. Aby nie była obojętna, ale w odważny sposób realizowała swoją misję; aby potrafiła traktować sztukę również jako zabawę; aby pobudzała do śmiechu i do łez. Niech porusza!


2 | Nosferatu, Usługa czysto platoniczna i Mickiewicz, czyli premiery

Pantomima w 2022 roku zrealizowała dwie duże premiery oraz premierę pantomimicznego czytania performatywnego.

22 kwietnia 2022 swoją premierę miał Tyran w reżyserii i choreografii Jakuba Lewandowskiego. Przedstawienie inspirowane setną rocznicą premiery filmu Nosferatu - symfonia grozy i postacią wampira poruszało temat tyranii we współczesnym świecie.

Tyran w wykonaniu wrocławskiego zespołu to - trawestując klasyka - horror, który jest w odwrocie
i którego nie trzeba się już bać. Ale jest niewątpliwie triumfem pantomimy.
(Katarzyna Mikołajewska, Wyborcza Wrocław)



20 października 2022 na scenie CSP Piekarnia odbyła się premiera Ballad i romansów – miniserialu teatralnego wg koncepcji Agnieszki Charkot, która do wyreżyserowania przedstawienia zaprosiła trójkę artystów: Zdenkę Pszczołowską, Błażeja Peszka i Piotra Sorokę. Każdy z nich zrealizował jedną, wybraną balladę Mickiewicza. Całość spaja muzyka na żywo w wykonaniu wrocławskich artystów – Magdy Pasierskiej i Szymona Tomczyka.

Ballady okazały się dużym artystycznym sukcesem. Nie ma w tym przedstawieniu oczywistości
i powierzchowności, jest za to dużo odwagi i bezkompromisowości w odczytywaniu dzieł Mickiewicza. (
Kamil Bujny, Teatrologia.pl)

W Międzynarodowy Dzień Teatru, przypadający 27 marca 2022, odbyła się premiera pantomimicznego czytania performatywnego na podstawie reportażu Oktawii Kromer Usługa czysto platoniczna w reżyserii Piotra Soroki. Premiera czytania była pierwszą podjętą przez Teatr próba poszukiwania innych niż do tej pory form eksploatacji pantomimy i włączenia jej w konwencje z którymi dotychczas się nie spotykała.



3 | Festiwale, konkursy, programy

Po raz czwarty Pantomima brała udział w programie TEATR POLSKA. W 2022 w objazd po Polsce wyruszył Tyran, który byłpięciokrotnie prezentowany dla widzów z mniejszych miejscowości.Przedstawienie zagrano w Rydułtowach, Czechowicach-Dziedzicach, Nowej Soli i Koninie, a także dla widzów z Brzeszczy na scenie CSP Piekarnia we Wrocławiu - łącznie, jesienią Tyrana zobaczyło niemal 700 osób.

Międzynarodowy Festiwal Sztuki Mimu w Warszawie to najważniejszy festiwal prezentujący Polską i światową sztukę mimu. 15 października Tyran zamykał tegoroczną edycję festiwalu.


Najnowsza premieraPantomimy Ballady i romanse bierze udział w VIII Konkursie na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej Klasyka Żywa.

Forma teatru mimicznego zmusiła inscenizatorów do przetransponowania Mickiewiczowskiej poezji w poruszenia ludzkiego ciała, do przełożenia jej na język dynamicznej wizualności. W efekcie wykreowano piękny spektakl, którego poszczególne części utrzymane są w rozmaitych stylistykach, ale składają się w spójną i wyestetyzowaną całość. – pisał dr Patryk Kencki, członek Komisji Artystycznej Klasyki Żywej.



4 | 40 spektakli i 3800 widzów

W 2022 roku Pantomima zagrała 40 przedstawień dla 3800 widzów. Poza premierami prezentowane były inne przedstawienia z repertuaru Teatru, m.in. Tiki i i inne zabawy (reż. Dominika Knapik), Mów o sobie, tylko o sobie (reż. Daria Kopiec), Wyspa (reż. Piotr Cieplak), Los Mimos (kreacja zbiorowa pod opieką reżyserską Leszka Bzdyla), a także Królowa. Baśń podwórkowa (reż. Artur Borkowski).

5 | Edukacja

Ponownie uruchomione zostały flagowe warsztaty Akcja: EDUKACJA. Tym razem, w nieco zmienionej formule, współpracowały ze sobą dwie grupy robocze: Grupa Otwarta (pod kierunkiem Agnieszki Kulińskiej)oraz Muzyka w teatrze (podstawy z kompozycji muzyki teatralnej z Szymonem Tomczykiem), które podczas czerwcowego finału projektu zaprezentowały przedstawienie Schron dla ponad setki widzów na scenie SCP Piekarnia we Wrocławiu.

Na alei Dębowej, w ramach Teatralnego Placu Zabaw, regularnie odbywały się zajęcia familijne z cyklu Co to jest teatr?, a w poniedziałkowe poranki Teatr zapraszał na Good Morning Routine – zajęcia wspierające rozwój ruchowy za pomocą technik i metod pracy z ciałem aktora-mima. Spotkania warsztatowe odbywały się także przy okazji Dnia Matki, Dnia Dziecka, a także Dnia Otwartego, który zorganizowany został z okazji Święta Województwa.

6 | Ogród – Scena Letnia

Działająca od dwóch lat Scena Letnia w ogrodzie WTP przy alei Dębowej, od zeszłego roku stała się nie tylko przestrzenią prezentowania przedstawień, ale również miejscem spotkań z widownią naszego Teatru podczas cyklów Kino w Ogrodzie i Koncert na tarasie.

Repertuar pantomimicznego kina tworzy pantomima w filmowym wydaniu, czyli klasyka kina niemego z muzyką na żywo. W lipcu 2022 cykl zainaugurował Albert Pyśk ze swoja autorską muzyką do filmu Charliego Chaplina Światła wielkiego miasta.

Z kolei pierwszą artystką Koncertu na tarasie była Magda Pasierska, którą widzowie WTP mogli zobaczyć na żywo również podczas Ballad i romansów.


Zarówno Kino w Ogrodzie, jak i Koncerty na tarasie mają nie tylko pokazać pantomimę w innym kontekście, ale przede wszystkim stworzyć okazję do częstszych spotkań z naszą widownią. Teatr i ogród na Dębowej otwarte zostały na budowanie nowego rodzaju jakości w kontakcie pomiędzy artystami a publicznością.

7 | Podcasty


W listopadzie 2022 ruszył cykl podcastów Pantomima porusza: tematy. Agnieszka Charkot i Piotr Soroka rozmawiają z zaproszonymi gośćmi nie tylko o teatrze, ale również o pracy z ciałem, o zdrowiu, czy sensie robienia teatru. Odcinki można posłuchać na Spotify WTP i na stronie Teatru.


Pod koniec roku ruszyły prace nad pierwszym numerem teatralnego ZINA – nieregularnika artystycznego, który poruszał będzie problematykę premier wrocławskiej pantomimy. Pierwszy numer inspirowany jest premierą na podstawie książki Niepokój przychodzi o zmierzchu w reżyserii Małgorzaty Wdowik. Do współtworzenia pisma zaproszeni zostali widzowie wrocławskiej pantomimy. W ramach naboru prac, spośród 90 nadesłanych zgłoszeń, do pierwszego numeru wybrano 8 dzieł, wśród nich: zdjęcia, kolaże, obrazy i wiersze. Pierwszy numer ukaże się na początku 2023 roku i będzie bezpłatnie kolportowany na terenie Wrocławia. Gazetę będzie można dostać w siedzibie WTP.

8 | Kultura dla klimatu

W 2022 Wrocławski Teatr Pantomimy, jako pierwszy wrocławski teatr, dołączył do ogólnopolskiej inicjatywy Kultura dla klimatu – inicjatywy na rzecz ekologizacji obszaru kultury.

Wrocławska pantomima od dłuższego czasu realizuje proekologiczne działania, a w latach kolejnych chcemy wzmocnić zmiany wprowadzane na rzecz ochrony środowiska w obszarze naszego działania.

Działania, które zostały wprowadzone w ostatnim czasie, to m.in.ograniczenie druku materiałów promocyjno-reklamowych. Nie drukujemy własnych repertuarów, a afisze drukujemy tylko w minimalnej ilości sztuk raz na kwartał (nie więcej niż 30 sztuk). W działaniach promocyjno-reklamowych wykorzystujemy już istniejące magazyny, broszury i repertuary innych instytucji kultury. Zmniejszyliśmy format drukowanych programów do przedstawień. Wszelakie broszury, jeżeli zachodzi taka konieczność, drukujemy w formacie nie większym niż A6. Zmniejszyliśmy ilość gadżetów teatralnych, podstawiliśmy na jakość i odpowiedzialność. Wszystkie nasze gadżety mają charakter użytkowy. Nie produkujemy bibelotów. Nasze koszulki, skarpety i torby są wyprodukowane przez Pan tu nie stał, a to oznacza, że cała produkcja odbywa się w Łodzi u lokalnych podwykonawców i przy współpracy z niewielkimi zakładami. Nasze kubki termiczne nie posiadają BPA. Wszystkie gadżety są wielorazowego użytku: zarówno ubrania, jak i kubek czy notes, który spokojnie wystarczy na cały rok notatek. W 2022 postawiliśmy na upcykling. W działaniach edukacyjnych zaprzestaliśmy kupowania materiałów na warsztaty, a w pełni wykorzystujemy materiały, które znajdujemy w naszych magazynach. Nasze flagi reklamowe z masztów znajdujących się w naszym ogrodzie zostały wykorzystane jako zasłony w gabinecie dyrektorki.

Latem 2022 zaczęliśmy rzadziej kosić nasz teatralny trawnik oraz po raz pierwszy podeszliśmy do posadzenia łąki kwietnej. Łąkę kwietną posadzimy ponownie w 2023, do czego zaprosimy również naszych widzów.

9 | Pozyskane środki pozabudżetowe

W 2022 roku Wrocławski Teatr Pantomimy pozyskał 65120 zł z programów Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dokończono realizację zadania na zakup sprzętu technicznego o łącznej wartości blisko 120000,00 zł.

Źródło:

Materiał nadesłany

Wątki tematyczne