Premiera "Zachodniego wybrzeża. Powrotu na pustynię" Bernarda-Marie Koltesa w reżyserii Michała Borczucha otworzy związany z tym spektaklem projekt społeczno-kulturalny Teatru Polskiego we Wrocławiu. Jego tematem będzie wykluczenie, relacja z innym, obcym, ale też oswajanie miejskiej przestrzeni.
Sam spektakl został zainspirowany dwiema sztukami francuskiego dramatopisarza, poety i outsidera - obie portretują świat w momencie przemiany. Część pierwsza przenosi nas w lata 60., na francuską prowincję - z Algierii wraca tam Mathilde, która próbuje odzyskać znajdujący się w rękach brata rodzinny dom. Część druga rozgrywa się w portowych dokach, w strefie kolorowych imigrantów, ludzi wykorzenionych, wyrzuconych na brzeg obcego państwa i kultury. W tej właśnie przestrzeni niespodziewanie pojawia się biały biznesmen i z niewiadomych przyczyn chce popełnić samobójstwo. W obu tych opowieściach dochodzi do spotkania białego człowieka z kolorowym, Europejczyka z Innym, które budzi zarówno lęk, jak i fascynację oraz pożądanie. I wrogość - Koltes pisze prowokacyjnie w "Zachodnim wybrzeżu": "Każdy musi żyć po swojej stronie, ze spojrzeniem zwróconym na swój kraj. Trzeba zabronić spotkań. Trzeba wykorzenić ciekawość z głów ludzi. Trzeba zacz�