EN

7.01.2025, 12:16 Wersja do druku

Wrocław. Subiektywne podsumowanie roku 2024 w teatrach wrocławskich

Miniony rok w teatrze raczej nie obfitował we Wrocławiu w spektakularne przestawienia teatralne, ale dał publiczności możliwość obejrzenia całkiem sporej porcji różnorodnych spektakli.

fot. Natalia Kabanow, Stado. W środku jesteśmy baśnią, Wrocławski Teatr Pantomimy

Spektakli opartych na sztukach współczesnych dramaturgów, i to tych młodego pokolenia (Jakub Tabaczek), ale i uznanych klasyków jak Szekspir ("Romeo i Julia" w Teatrze Muzycznym Capitol), Kafka ("Przemiana" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym), John Maxwell Coetzee ("Czekając na barbarzyńców" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym). Wzięto na tapetę także życie i twórczość wybitnego kompozytora Fryderyka Chopina ("I love Chopin" we Wrocławskim Teatrze Pantomimy), a nawet stworzono symfonię pantomimiczną dedykowaną himalaistce Wandzie Rutkiewicz ("Symonia alpejska" Wrocławskiego Teatru Pantomimy). Z uwagi na obchodzony w 2024 r. rok Marka Hłaski Teatr Polski pokazał  adaptację jednego z jego opowiadań ("Ósmy dzień tygodnia"). Na scenie Wrocławskiego Teatru Lalek zagrano znakomicie uwspółcześnioną kultową książkę dla dzieci - "Karolcię" Marii Krueger z 1959 r., nasycając ją ówczesnymi realiami. Nie brakło i spektakli opartych na utworach takich twórców jak polska pisarka Dorota Masłowska ("Paw Królowej" w Teatrze Polskim) czy szkocka autorka Ali Smith ("Jesień" w Teatrze Polskim w Podziemiu).

Podsumowując - działo się sporo i różnorodnie. Chciałabym jednak wyróżnić najlepszych aktorów i najlepsze aktorki za role, jakie wydały mi się najbardziej oryginalne, poruszające i wzruszające, pełne dramatyzmu lub komiczne. 

Poniżej zamieszczam moją dziesiątkę najlepszych aktorów i aktorek, zwracając uwagę na ich role w spektaklach, zagrane w taki sposób, że zostały przeze mnie,  i zapewne nie tylko przeze mnie, zapamiętane i skłoniły mnie do do refleksji na temat kondycji współczesnego teatru we Wrocławiu. Sądzę, że wielu spośród przyszłych widzów, będzie mogło zwrócić na te sceny uwagę w spektaklach, które będą  grane w najbliższych miesiącach:

Najlepsi i najlepsze 2024:

1. Emose Uhunmwangho - za rolę Frank w "Złotych płytach" w Teatrze Muzycznym Capitol, za wspaniały niepowtarzalny głos i błyskotliwą komiczno-kosmiczną edukację

2. Hugo Tarres - za rolę Merkucja w "Romeo i Julii" w Teatrze Muzycznym Capitol, za pełne pasji  aktorstwo i dramatyczną scenę umierania 

3. Zina Kerste - za rolę Veritas w spektaklu "Czekając na barbarzyńców" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, za brutalnie porażającą scenę litanii  z powtarzającymi się słowami "jak pies" 

4. Magdalena Taranta - za rolę Obcej w spektaklu "Czekając na barbarzyńców" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, za niezwykle sugestywny i dramatyczny sposób mówienia i patrzenia w trakcie rozmowy z Sędzią (Janusz Stolarski)

5. Mariusz Bąkowski - za rolę Gregora  Samsy w "Przemianie" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym,  przerażającą, niemą  transformację człowieka w insekta i jego cichą śmierć

6. Jakub Pewiński za rolę Chłopca w spektaklu "Stado" we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, za  ekspresyjny, taneczno-pantomimiczny przekaz pokazujący dorastanie jednostki do wolności oraz stworzenie zmysłowego duetu z niewidomą Inną (Karolina Pewińska)

7. Eloy Moreno Gallego za rolę kobiety w spektaklu "Stado" we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, za niesamowitą transformację postaci będącej częścią stada w jednostkę wykluczoną i niepozbawioną komizmu zamianę ciążowego brzucha w garb

8. Michał Opaliński za rolę pielęgniarki oraz drzewa w "Jesieni" w Teatrze Polskim w Podziemiu, za dramatyczną przemowę drzewa do człowieka z karabinem oraz monolog pielęgniarki przy łóżku umierającego

9. Halina Rasiakówna za rolę Wendy Demand w "Jesieni" w Teatrze Polskim w Podziemiu, za scenę palenia trawki, popijania koreańskich drinków i szczere wyznania w duecie z Zoe Spencer - Barnes (Agnieszka Kwietniewska)

10. Radosław Kasiukiewicz za rolę Filomeny w "Karolci" we Wrocławskim Teatrze Lalek, za  komiczne "oswojenie" wizerunku podstępnej, przebiegłej i groźnej wiedźmy i zabawne użycie parasola jako broni, celem przejęcia niebieskiego koralika.

Tytuł oryginalny

Subiektywne podsumowanie roku 2024 w teatrach wrocławskich

Źródło:

blog Artystyczne Spojrzenie
Link do źródła

Autor:

Ewa Mecner

Data publikacji oryginału:

06.01.2025

Wątki tematyczne