Miniony rok w teatrze raczej nie obfitował we Wrocławiu w spektakularne przestawienia teatralne, ale dał publiczności możliwość obejrzenia całkiem sporej porcji różnorodnych spektakli.
Spektakli opartych na sztukach współczesnych dramaturgów, i to tych młodego pokolenia (Jakub Tabaczek), ale i uznanych klasyków jak Szekspir ("Romeo i Julia" w Teatrze Muzycznym Capitol), Kafka ("Przemiana" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym), John Maxwell Coetzee ("Czekając na barbarzyńców" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym). Wzięto na tapetę także życie i twórczość wybitnego kompozytora Fryderyka Chopina ("I love Chopin" we Wrocławskim Teatrze Pantomimy), a nawet stworzono symfonię pantomimiczną dedykowaną himalaistce Wandzie Rutkiewicz ("Symonia alpejska" Wrocławskiego Teatru Pantomimy). Z uwagi na obchodzony w 2024 r. rok Marka Hłaski Teatr Polski pokazał adaptację jednego z jego opowiadań ("Ósmy dzień tygodnia"). Na scenie Wrocławskiego Teatru Lalek zagrano znakomicie uwspółcześnioną kultową książkę dla dzieci - "Karolcię" Marii Krueger z 1959 r., nasycając ją ówczesnymi realiami. Nie brakło i spektakli opartych na utworach takich twórców jak polska pisarka Dorota Masłowska ("Paw Królowej" w Teatrze Polskim) czy szkocka autorka Ali Smith ("Jesień" w Teatrze Polskim w Podziemiu).
Podsumowując - działo się sporo i różnorodnie. Chciałabym jednak wyróżnić najlepszych aktorów i najlepsze aktorki za role, jakie wydały mi się najbardziej oryginalne, poruszające i wzruszające, pełne dramatyzmu lub komiczne.
Poniżej zamieszczam moją dziesiątkę najlepszych aktorów i aktorek, zwracając uwagę na ich role w spektaklach, zagrane w taki sposób, że zostały przeze mnie, i zapewne nie tylko przeze mnie, zapamiętane i skłoniły mnie do do refleksji na temat kondycji współczesnego teatru we Wrocławiu. Sądzę, że wielu spośród przyszłych widzów, będzie mogło zwrócić na te sceny uwagę w spektaklach, które będą grane w najbliższych miesiącach:
Najlepsi i najlepsze 2024:
1. Emose Uhunmwangho - za rolę Frank w "Złotych płytach" w Teatrze Muzycznym Capitol, za wspaniały niepowtarzalny głos i błyskotliwą komiczno-kosmiczną edukację
2. Hugo Tarres - za rolę Merkucja w "Romeo i Julii" w Teatrze Muzycznym Capitol, za pełne pasji aktorstwo i dramatyczną scenę umierania
3. Zina Kerste - za rolę Veritas w spektaklu "Czekając na barbarzyńców" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, za brutalnie porażającą scenę litanii z powtarzającymi się słowami "jak pies"
4. Magdalena Taranta - za rolę Obcej w spektaklu "Czekając na barbarzyńców" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, za niezwykle sugestywny i dramatyczny sposób mówienia i patrzenia w trakcie rozmowy z Sędzią (Janusz Stolarski)
5. Mariusz Bąkowski - za rolę Gregora Samsy w "Przemianie" we Wrocławskim Teatrze Współczesnym, przerażającą, niemą transformację człowieka w insekta i jego cichą śmierć
6. Jakub Pewiński za rolę Chłopca w spektaklu "Stado" we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, za ekspresyjny, taneczno-pantomimiczny przekaz pokazujący dorastanie jednostki do wolności oraz stworzenie zmysłowego duetu z niewidomą Inną (Karolina Pewińska)
7. Eloy Moreno Gallego za rolę kobiety w spektaklu "Stado" we Wrocławskim Teatrze Pantomimy, za niesamowitą transformację postaci będącej częścią stada w jednostkę wykluczoną i niepozbawioną komizmu zamianę ciążowego brzucha w garb
8. Michał Opaliński za rolę pielęgniarki oraz drzewa w "Jesieni" w Teatrze Polskim w Podziemiu, za dramatyczną przemowę drzewa do człowieka z karabinem oraz monolog pielęgniarki przy łóżku umierającego
9. Halina Rasiakówna za rolę Wendy Demand w "Jesieni" w Teatrze Polskim w Podziemiu, za scenę palenia trawki, popijania koreańskich drinków i szczere wyznania w duecie z Zoe Spencer - Barnes (Agnieszka Kwietniewska)
10. Radosław Kasiukiewicz za rolę Filomeny w "Karolci" we Wrocławskim Teatrze Lalek, za komiczne "oswojenie" wizerunku podstępnej, przebiegłej i groźnej wiedźmy i zabawne użycie parasola jako broni, celem przejęcia niebieskiego koralika.