Sobotnia światowa prapremiera "Statku błaznów" Piotra Tomaszuka na motywach dzieła Sebastiana Branta zapowiadana jest jako największe przedsięwzięcie artystyczne w dziejach Wrocławskiego Teatru Lalek.
Pakowanie na statki i wysyłanie w nieznane osób obłąkanych, chorych psychicznie czy po prostu odbiegających od przyjętej normy było w średniowieczu obyczajem praktykowanym dość często. Przy okazji w ten sposób pozbywano się wszystkich ludzi niewygodnych i kłopotliwych. Najbardziej znaną ilustracją tego obyczaju w malarstwie jest słynny obraz Hieronima Boscha "Statek głupców", a w literaturze dzieło autorstwa żyjącego na przełomie XV i XVI wieku niemieckiego prawnika i poety Sebastiana Branta. "Okręt błaznów" Branta (nigdy wcześniej nietłumaczony i funkcjonujący w literaturze także jako "Statek głupców") był satyrą na średniowieczną Europę. Na tytułowym statku znaleźli się nie tylko wariaci i chorzy, ale przedstawiciele wszystkich bez wyjątku klas społecznych, od żebraków, przez duchownych, po książęta. Posługując się poręczną metaforą, autor przedstawił współczesny sobie świat jako okręt sterowany przez głupców, którzy wio