EN

28.03.2025, 11:50 Wersja do druku

Wrocław. Nagrody Arlekin 2025 przyznane!

W Międzynarodowy Dzień Teatru (czyli 27 marca) w sali wielkiej wrocławskiego Ratusza prezydent Jacek Sutryk i dyrektor Departamentu Kultury i Sportu UM Jarosław Perduta wręczyli przyznawaną przez Miasto Nagrodę Arlekin dla wykonawców i twórców najlepszych wrocławskich spektakli teatralnych za rok 2024. 

fot. Oleksandr Poliakovski/ mat. organizatora

Nagrodę Arlekin przyznaje od 2024 roku Miasto Wrocław. Statuetka autorstwa Marzeny Krzemińskiej-Baluch (nawiązującą do rzeźby „Arlecchino” Alessandro Mendiniego przed wrocławskim Capitolem) oraz nagrodę w wysokości 5000 zł jest wręczana aktorom i twórcom za pracę przy spektaklach granych we wrocławskich teatrach w minionym roku kalendarzowym.

Zwycięzców, a wcześniej nominowanych wyłoniła Kapituła Nagrody Arlekin 2025, która obradowała w składzie: prof. Mirosław Kocur, red. Dagmara Chojnacka, red. Katarzyna Mikołajewska, red. Kamil Bujny, red. Magdalena Piekarska, dr Henryk Mazurkiewicz, red. Grzegorz Chojnowski, red. Robert Migdał, red. Małgorzata Matuszewska.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Główna rola żeńskaKlaudia Waszak za rolę Julii w spektaklu „Romeo i Julia” w reż. Jana Klaty w Teatrze Muzycznym Capitol.

Laudacja: Nagroda za stworzenie wybitnej aktorsko i wokalnie kreacji w radykalnej reinterpretacji sztuki Szekspira. Aktorka nadała swej roli głęboko ludzki wymiar. Z wielkim talentem zbudowała poruszający i wiarygodny portret młodej dziewczyny przeżywającej wielką miłość. Jej Julia zachwyca wielkim głosem, a równocześnie kruchością połączoną z siłą i asertywnością.

Nominowane były także: Justyna Janowska za rolę Elisabeth Demand w spektaklu „Jesień" w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Podziemiu oraz Marta Zięba za rolę Martirio i Doktor Frankl w spektaklu „Balkony – pieśni miłosne” w reż. Krystiana Lupy w Teatrze Polskim w Podziemiu.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Główna rola męska

Mariusz Bąkowski za rolę Gregora Samsy w spektaklu „Przemiana” w reż. Michała Kmiecika we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

Laudacja: Nagroda za znakomitą pracę ciałem, która przemienia aktora w pełen ekspresji, acz milczący hieroglif. Wybitna kreacja, modelowe wręcz połączenie wielkiego talentu i pokory.

Nominowani byli także: Tomasz Lulek za rolę Daniela Glucka w spektaklu „Jesień” w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Podziemiu oraz Janusz Stolarski za rolę Człowieka zwanego Sędzią w spektaklu „Czekając na barbarzyńców” w reż. Marka Fiedora we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Drugoplanowa rola żeńska

Emose Uhunmwangho za rolę Frank w spektaklu „Złote płyty” w reż. Mateusza Pakuły w Teatrze Muzycznym Capitol.

Laudacja: Nagroda za wyjątkową kreację aktorską. Emose zaprezentowała cały wachlarz swoich genialnych umiejętności: komediowy talent, znakomitą grę aktorską, która porywa widza i talent wokalny – jej głos to wyjątkowe zjawisko, jedno na milion. Jej rola to prawdziwa perełka. Ba! Aktorska perła!

Nominowane były także: Agnieszka Kwietniewska za rolę Zoe Spencer-Barnes w spektaklu „Jesień" w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Podziemiu oraz Karolina Pewińska za rolę w spektaklu „I love Chopin” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego we Wrocławskim Teatrze Pantomimy.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Drugoplanowa rola męska

Konrad Imiela za rolę Ojca Laurentego w „Romeo i Julii” w reż. Jana Klaty w Teatrze Muzycznym Capitol.

Laudacja: Nagroda za unikalną kreację aktorską, wybitną również wokalnie. Konrad Imiela wzbogaca postać Ojca Laurentego o nowe, zaskakujące i nieznane dotąd wymiary. Mistrzowsko i błyskotliwie uwspółcześnił graną przez siebie postać, akcentując jej wielowymiarowość i niejednoznaczność, a nade wszystko, uzbroił Ojca Laurentego w autentyczne poczucie humoru.   

Dziękując Konrad Imiela podkreślił, że w tym roku nagrody Arlekin poszerzono o kategorie dla twórców spektakli, nie tylko wykonawców. – Jestem wzruszony, tym bardziej, że ostatnio rzadko wchodzę w nowe premiery, a mam olbrzymią niezręczność proponując siebie jako aktora reżyserom – mówił aktor, ale też dyrektor artystyczny Wrocławskiego Teatru Capitol.  

Nominowani byli także: Radosław Kasiukiewicz za rolę Filomeny w spektaklu „Karolcia” we Wrocławskim Teatrze Lalek oraz Jan Kochanowski za rolę w spektaklu „I love Chopin” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego we Wrocławskim Teatrze Pantomimy.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Epizod

Michał Opaliński za rolę Charlotte, czyli pięć ról epizodycznych: Pocztmistrza, Rejestratorki, Pocztmistrzyni, Człowieka-Drzewo, Akuszerki w spektaklu „Jesień” w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Podziemiu.

Laudacja: Nagroda za odegranie nie jednej, a pięciu ról epizodycznych. Jako Pocztmistrz, Rejestratorka, Pocztmistrzyni, Człowiek-drzewo i Akuszerka Opaliński wzbogaca przedstawienie o wyrazistą, acz subtelną ironię oraz precyzyjnie wyważony humor charakterystyczny dla powieści Ali Smith. 

Nominowani byli także: Agnieszka Dziewa za rolę w spektaklu „I love Chopin” w reż. Jędrzeja Piaskowskiego we Wrocławskim Teatrze Pantomimy oraz Maciej Tomaszewski za rolę w spektaklu „Dramat rodzaju męskiego” w reż. Marcina Libera we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Debiut aktorski

Mateusz Zilbert za rolę Księcia Dacjana w spektaklu „Sprzedawcy bajek” w reż. Jakuba Krofty we Wrocławskim Teatrze Lalek.

Laudacja: Nagroda za odważne i dojrzałe, pomimo młodego wieku, aktorstwo, poczucie humoru, świetną pracę ciałem i głosem. Mateusz Zilbert już podczas studiów we wrocławskiej Akademii Sztuk Teatralnych wyróżniał się pracowitością i kreatywnością. W roli Księcia Dacjana dowiódł charyzmy scenicznej. Zapowiada się wspaniała kariera!

Nominowani byli także: Hugo Tarres za rolę Merkucja w spektaklu „Romeo i Julia” w reż. Jana Klaty w Teatrze Muzycznym Capitol oraz Katarzyna Wuczko za rolę Pauline Boty w spektaklu „Jesień” w reż. Katarzyny Minkowskiej w Teatrze Polskim w Podziemiu.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Reżyseria

Michał Kmiecik za reżyserię „Przemiany” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

Laudacja: Nagroda za precyzyjną i odważną reżyserię, poprzedzoną wnikliwą lekturą utworu Franza Kafki. Za swobodę w wykorzystywaniu nowych technologii, nieoczywiste operowanie konwencjami i zdolność do stawiania uniwersalnych, ale nie powierzchownych, diagnoz.

Nominowani byli także: Konrad Dworakowski za reż. „Trojanek” w teatrze AST oraz Katarzyna Minkowska za reż. „Jesieni” w Teatrze Polskim w Podziemiu.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Scenariusz

Maria Wojtyszko za spektakl „Sprzedawcy bajek”.

Laudacja: Nagroda za wybitną umiejętność opowiadania pięknych historii, świetny język, inteligencję, humor. Za dramatopisarską maestrię, której kolejnym dowodem jest spektakl we Wrocławskim Teatrze Lalek.

Maria Wojtyszko, odbierając nagrodę, mówiła, że Wrocławski Teatr Lalek jest, prawdopodobnie, jedynym, do którego każdy wrocławianin trafia w jakimś momencie swojego życia. – Godnie reprezentujemy wrocławskie środowisko teatralne – dodała.   

Nominowani byli także: Katarzyna Minkowska i Joanna Połeć za spektakl „Jesień” oraz Mateusz Pakuła za spektakl „Złote płyty”.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Muzyka

Michał Litwiniec „Czekając na barbarzyńców”

Laudacja: Nagroda za mistrzowskie wykorzystanie elementów etnicznych i przejmujący, głęboko humanistyczny przekaz muzyki granej na żywo w porywającym dialogu z wykonawcą roli głównej, Januszem Stolarskim. Muzyka Michała Litwińca, niebanalna i nieoczywista, uwspółcześniła przesłanie spektaklu, nadając mu zarazem wymiar uniwersalny.

Michał Liwiniec przyznał, że zawsze otrzymywał nagrody zespołowo. – To chyba pierwsza moja indywidualna nagroda po 31 latach zajmowania się muzyką – dodał.

Nominowani byli także: Grzegorz Mazoń „Sprzedawcy bajek”, „Karolcia”, „Kulawa kaczka i ślepa kura” oraz Endy Yden „Romeo i Julia”.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Choreografia

Małgorzata Dzierżon „Królowa śniegu” w Operze Wrocławskiej

Laudacja: Za pomysłową, eklektyczną choreografię, w której spotykają się różne taneczne światy, wyrażając ponadczasowe (a więc także współczesne) przesłanie klasycznej baśni.

Nominowani byli także: Hashimotowiksa „Dramat rodzaju męskiego” we Wrocławskim Teatrze Współczesnym oraz Krystyna Lama Szydłowska „Jesień” w Teatrze Polskim w Podziemiu.

Nagroda Arlekin 2025 w kategorii Scenografia

Krystian Lupa „Balkony – pieśni miłosne” w Teatrze Polskim w Podziemiu.

Laudacja: Nagroda za zaprojektowanie spektakularnej scenografii, która umożliwia nie tylko komponowanie pięknych i złożonych obrazów, lecz także metaforyzowanie doświadczeń bohaterów, trwających na scenie tyleż razem, co osobno. Nominowani byli także: Mirek Kaczmarek – scenografia, kostiumy, reżyseria światła w „Romeo i Julii” w Teatrze Muzycznym Capitol oraz Agata Stanula za „Karolcię” we Wrocławskim Teatrze Lalek.

Nagroda Arlekin w kategorii Spektakl roku 2024
„Przemiana”, reż. Michał Kmiecik we Wrocławskim Teatrze Współczesnym.

Laudacja: Nagroda za znakomite, organiczne wręcz połączenie nowych technologii z grą w żywym planie, wybitne aktorstwo całego zespołu i błyskotliwą kompozycję przedstawienia. Spektakl, precyzyjnie zainscenizowany i mistrzowsko zagrany, dowodzi, że sztuka teatru wciąż jeszcze ma wiele do zaoferowania dzisiejszej publiczności.

Nominowane były też spektakle: „Jesień”, reż. Katarzyna Minkowska w Teatrze Polskim w Podziemiu oraz „Złote płyty”, reż. Mateusz Pakuła w Teatrze Muzycznym Capitol.

Źródło:

Kulturalny Wrocław
Link do źródła

Autor:

Magdalena Talik

Data publikacji oryginału:

27.03.2025