EN

1.04.2023, 08:04 Wersja do druku

Wrocław. Nagrody 43. Przeglądu Piosenki Aktorskiej przyznane

31 marca ogłoszono laureatów Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki, Nurtu Off oraz pozostałych nagród i wyróżnień 43. Przeglądu Piosenki Aktorskiej.

fot. Łukasz Giza / mat. teatru

Jury Konkursu Aktorskiej Interpretacji Piosenki w składzie: Joanna Duda, Ralph Kaminski, Anna Kazejak, Filip Łobodziński i Krzysztof Mieszkowski, zdecydowało, że Grand Prix – statuetkę Złotego Tukana oraz 25 tys. zł, otrzymała Marina Mashtaler. Nagrodę wręczył Jacek Sutryk, prezydent Wrocławia.

Jury tak uzasadniło swój wybór: największa osobowość wieczoru; niesamowita barwa głosu; absolutnie prawdziwa; dwie piękne odsłony utworów; silne i eleganckie w przekazie; chciałbym zobaczyć to jeszcze raz; w pierwszej piosence opowiada o drapieżnym świecie, drugi tekst to rewolucja ku depresji; ogromna dynamika; poruszająca; w kruchym ciele potęga istnienia; zapamiętane emocje.

fot. mat. organizatora

Marina Mashtaler jest aktorką Teatru Ej. Aj. Zaśpiewała piosenkę „Mgła” (tekst: Marina Mashtaler, muzyka: Marina Mashtaler, Johannes Niehaus) oraz „Die Moritat von Mackie Messer” (muzyka: Kurt Weil, słowa: Bertolt Brecht).

Tukana Dziennikarzy otrzymał Jan Wieteska - za miks wrażliwości, uważnej interpretacji i precyzji w przełożeniu własnego odczytania tradycyjnej polskiej kolędy, tekstów Artura Rojka i Toma Waitsa, na komunikat dotykający widza. W wykonaniu Wieteski trzy piosenki układają się w opowieść, w której zderza się troska o drugiego człowieka zaklęta w kulturowy kod z rozpaczliwą daremnością takich gestów wobec prawdziwej rozpaczy, bezradności, strachu. To jest właśnie ta część, której mamy już dość, kiedy nikt nie słyszy, nie chce usłyszeć naszego krzyku. Nagrodę wręczyła Magda Piekarska, dziennikarka i recenzentka teatralna.

Jan Wieteska jest aktorem Teatru Ateneum i studentem Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie. Zaśpiewał „Gdy śliczna Panna / Beksa” (muzyka: kompozytor nieznany / Artur Rojek, Bartosz Dziedzic; słowa: autor nieznany/ Artur Rojek, Bartosz Dziedzic) oraz „Część, której masz już dość” z muzyką i słowami Toma Waitsa, w tłumaczeniu Romana Kołakowskiego.

Nagroda Stowarzyszenia Autorów ZAiKS za najlepsze wykonanie piosenki polskiej – 10 tysięcy złotych, trafiła do Jana Wieteski. Nagrodę wręczył Rafał Bryndal, autor tekstów, dziennikarz, członek Zarządu Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Tukana Publiczności, nagrodę widzów obecnych na Koncercie Finałowym, otrzymała Marina Mashtaler. Nagrodę wręczyła Katarzyna Pyrka.

Nagroda Polsko-Niemieckiego Towarzystwa Kulturalnego Polonica – 4 tysiące złotych oraz zaproszenie do udziału w kolejnej edycji festiwalu Rock & Chanson w Kolonii, trafiła do Mariny Mashtaler. Nagrodę wręczył prezes Towarzystwa, Zbigniew Kossak von Glowczewski.

Nagrodę Muzeum Polskiej Piosenki w Opolu – sesję nagraniową w Studiu Nagrań, przyznano Marinie Mashtaler. Nagrodę wręczył dyrektor Muzeum, Jarosław Wasik.

Nagrodę specjalną Radia RAM im. Moniki Jaworskiej – statuetkę w kształcie pantofla na wysokim obcasie oraz Tour de RAM (udział w wybranych programach i podcastach Radia RAM) – otrzymała Marina Mashtaler. Statuetkę wręczył szef Radia RAM, Jan Pelczar.

Nagroda Dolnośląskiego Centrum Filmowego – 6 tysięcy złotych z przeznaczeniem na promocję medialną laureatki/laureata trafiła do Olka Talkowskiego – za siłę przekazu, charyzmę, kreatywność i wyobraźnię sceniczną, oryginalność i bogactwo interpretacji. Nagrodę wręczył dyrektor DCF, Jarosław Perduta.

Jury Nurtu Off w składzie: Anna Herbut, Martyna Majewska i Jerzy Sotomski, przyznało nagrody:

Tukan Off dla spektaklu „Debil/i_stu_las” - za zespołowość, uważność na osoby partnerujące. Za jechanie po bandzie oraz za spójność performatywnych, formalnych i wizualnych elementów spektaklu.  Za polityczność, bezpardonowość, odwagę, ostry i krytyczny komentarz do rzeczywistości.

Wyróżnienie Off dla spektaklu „Do hymnów” - za koncept, za brawurowe połączenie lekkości i absurdu z powagą tematu spektaklu. Za piruety wokół ustawy. Za tropienie anachronizmów budujących tożsamość narodową i sugestię zbiorowej terapii regresywnej.

 Wyróżnienie Off dla spektaklu „Jak zostałem nacjonalistą” -  za odważne rozpoznania mechanizmów opresji systemowych. Za podejmowanie ryzyka. Za samoświadomość, za krytyczny namysł nad propagandą i odważne użycie jej jako strategii performatywnej.

Wyróżnienie Off dla Aleksandry Andrzejewskiej za spektakl „Teraz?”-  za bezpretensjonalne wykonanie piosenki o niemocy wyjścia z niemocy, za swobodę na scenie, za technikę, za swag.

Wyróżnienie Off - za offowe political fiction. Za humor i cięty dowcip, błyskotliwość, odważne balansowanie na granicy dobrego smaku dla całej ekipy zaangażowanej w realizację filmu do spektaklu „Rodowitch”.

Wyróżnienie Off dla spektaklu „Albertem Będę Mapetem Podróży Kaśką Kropką” - za przejmującą, osobistą wypowiedź, konsekwencję w prowadzeniu dramaturgii, której nie da się doprowadzić do końca, za strukturalne niespodzianki.

Nagroda Tukan Off Publiczności  została przyznana  spektaklowi „Debil/i_stu_las” Teatru Odnalezionego.

Kapituła im. Aleksandra Bardiniego przyznała Nagrodę – Dyplom Mistrzowski i statuetkę Tukana Kapituły – Bartoszowi Porczykowi. Nagrodę wręczył Wojciech Kościelniak, przewodniczący Kapituły.

Dyplom Mistrzowski jest dziełem Michała Hrisulidisa. Autorami statuetek Tukanów są Joanna Hrisulidu (projekt) i Dawid Bartoń (wykonanie).

Źródło:

Materiał nadesłany