Opera Wrocławska zaprasza 15 lutego na premierę "Jutra" Tadeusza Bairda i "Kolonii karnej" Joanny Bruzdowicz. Obie opery zostaną wystawione w ramach w ramach XXVI Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova.
Jednym z najwybitniejszych niewątpliwie dzieł współczesnej muzyki operowej jest jednoaktowy dramat muzyczny Tadeusza Bairda (1928-1981) "Jutro" według Josepha Conrada. Prapremier spektaklu odbyła się w Warszawie w 1966 r. pod dyrekcją Jana Krenza i w reżyserii Aleksandra Bardiniego. Libretto ma strukturę zbliżoną do tragedii antycznej: ekspozycja, perypetia i katastrofa. Kulminację stanowią drastyczne sceny. W kategorii operowej "Jutro" jest dramatem symbolicznym i ekspresjonistycznym. Kolorystyczno-fakturalne motywy przewodnie odpowiadają czterem postaciom (trzy role śpiewane, jedna mówiona), inne sygnalizują powodujące bohaterami uczucia (Niepokój, Strach, Miłość), kategorie etyczne ich uczynków (Dobro, Zło) i elementy świata, w którym żyją (Morze). Drugą operą, zestawioną z "Jutrem", jest zainspirowana opowiadaniem Franza Kafki "Kolonia karna", skomponowana na zamówienie Opery Praskiej przez Joannę Bruzdowicz (ur. 1943), współczesną polską