Festiwal teatralny "Świat miejscem prawdy". Na dużej scenie Teatru Polskiego prezentowane są dwie autorskie interpretacje antycznych dramatów: "Ajaks, szaleństwo" w reżyserii Greka Theodorosa Terzopoulosa i "Elektra" Japończyka Tadashiego Suzuki.
Theodoros Terzopoulos, znany interpretator greckiego dramatu, swoją inscenizację oparł na najstarszej zachowanej tragedii Sofoklesa. Opowieść o herosie Ajaksie podzielił pomiędzy trzech aktorów teatru Attis - każdy z nich powtarza ten sam fragment tekstu, za każdym razem odkrywając jego nowe oblicze. Tytułowy bohater, rozwścieczony faktem, że to nie jemu a Odyseuszowi została ofiarowana cudowna zbroja Achillesa, rozpoczyna rzeź. Myśląc, że wybija wrogich Atrydów, pastwi się nad stadami zwierząt. Kiedy otrząsa się z szaleństwa i dociera do niego, co zrobił, popełnia samobójstwo. Widzowie poznają tę historię od naocznego świadka całego zdarzenia. Wersja Terzopoulosa to medytacja nad zemstą: jej mechanizmem, który raz uruchomiony nie daje się zatrzymać. Reżyser używa ciał aktorów, symbolicznych rekwizytów i mantrycznie powtarzanego tekstu nie po to, by opowiedzieć linearną historię, ale by oddać energię gniewu i szaleństwa. "Ajak