EN

1.12.2014 Wersja do druku

Wojna, wolność, grzech, krzyż

"1914" - złożony z trzech baletów: "Nevermore?" Roberta Bondary, "Msza polowa" Jiřego Kyliána i "Zielony stół" Kurta Joossa w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Pisze Temida Stankiewicz-Podhorecka w Naszym Dzienniku.

Najnowsza premiera Teatru Wielkiego-Opery Narodowej "1914" to wieczór baletowy składający się z trzech autonomicznych etiud baletowych: "Nevermore?", "Msza polowa" i "Zielony stół". Każdy z tych baletów jest innego autorstwa, powstał w innym czasie, innym kraju i w innej estetyce. A mimo to w pewnym sensie stanowią one jedność. Tym, co je łączy, jest spojrzenie na wojnę i ostrzeżenie przed nią. Spektakl Roberta Bondary "Nevermore?" pokazuje grupę ludzi wrzuconych w wir zdarzeń historycznych. Balet dzieli się na trzy części. Pierwsza to czas pokoju, gdzie ludzie żyją codziennymi sprawami (w układzie choreograficznym akcent położony na technikę tańca, pokaz sprawności). Część druga to wojna (warstwa muzyczna przypomina dźwięk strzałów i spadających bomb). Obserwujemy tę samą ludzką zbiorowość wrzuconą w sam środek konfliktu zbrojnego (diametralna zmiana rytmu, dynamika ruchu, ekspresja). Całość zamyka część trzecia ukazująca czas pow

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wojna, wolność, grzech, krzyż

Źródło:

Materiał nadesłany

Nasz Dziennik nr 277/29/30-11-14

Autor:

Temida Stankiewicz-Podhorecka

Data:

01.12.2014

Realizacje repertuarowe