EN

31.01.2006 Wersja do druku

Wielopiętrowy koncert pozorów

"Pokojówki" w reż. Józefa Opalskiego na Scenie w Bramie Teatru im. Słowackiego w Krakowie. Pisze Janusz R. Kowalczyk w Rzeczpospolitej.

"Pokojówki" Geneta są dramatem uniwersalnym, klasycznym, choć nadal zaskakująco świeżym, czego dowodzi fascynująca i odkrywcza inscenizacja Józefa Opalskiego Francuski pisarz Jean Genet (1910 - 1986) był jednym z czołowych przedstawicieli powojennej awangardy teatralnej. Syn nieznanego ojca, porzucony przez matkę, od dziecięcych lat prowadził żywot włóczęgi, złodzieja i męskiej prostytutki. Był kilkakrotnie więziony, również w Polsce. Jean-Paul Sartre w rozprawie "Święty Genet, komediant i męczennik" napisał o nim, że obnażał obłudę społeczeństwa, które się go wyrzekło. Gloryfikowałza to niekonwencjonalne, amoralne postawy. W "Pokojówkach" zawarł historię dwóch sióstr służących u zamożnej Pani. Pod jej nieobecność wchodziły zarówno w jej suknie, jak i rolę. Ceremonia przebywania w świecie pozorów pomagała im przetrwać życiowe upokorzenia. Ujawniała chęć poprawy własnego losu -uwolnienia się od zależności. W przedstawi

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wielopiętrowy koncert pozorów

Źródło:

Materiał nadesłany

Rzeczpospolita nr 26

Autor:

Janusz R. Kowalczyk

Data:

31.01.2006

Realizacje repertuarowe