Trzecie oratorium Misteria Paschalia powróciło do tematu Judyty - betulijskiej wdowy ze Starego Testamentu, której podobizna zdobi festiwalowy plakat. Tym razem biblijną historię w ujęciu neapolitańczyka Alessandra Scarlattiego - usłyszeliśmy w wykonaniu fantastycznych muzyków La Venexiany pod wodzą Claudia Caviny. To była prawdziwie duchowa uczta! -pisze Aleksandra Nalepa.
Claudio Cavina - jeden z najwybitniejszych kontratenorów swojego pokolenia, wytrawny muzyk i założyciel zespołu madrygalistów La Venexiana - to niekwestionowany specialista w dziedzinie renesansowej wokalistyki. Jego intelektualne, nie epatujące ani nadmierną powagą, ani też czczą wirtuozerią, interpretacje jak żadne inne zbliżają się do ideału Monteverdiego, który twierdził, że najważniejsze są słowa i to one powinny wyznaczać nurt muzyki. Teza ta wyjątkowo sprawdza się w dziełach oratoryjnych Alessandra Scarlattiego, który zwracał szczególną rolę na partie wokalne, pozostawiając instrumentom drugorzędną rolę do odegrania. Możliwości głosu ludzkiego były dla legendarnego twórcy operowej "szkoły neapolitańskiej" w XVIII wieku najważniejsze. Stąd na przykład wenecka publiczność, przywyczajona do fajerwerkowych, wirtuozowskich dzieł Vivaldiego, uznawała jego twórczość za zbyt surową, trudną i mało zrozumiałą, zwłaszcza ze względu