EN

6.04.2012 Wersja do druku

Wielki Czwartek: Pasjonująca La Giuditta Claudia Caviny

Trzecie oratorium Misteria Paschalia powróciło do tematu Judyty - betulijskiej wdowy ze Starego Testamentu, której podobizna zdobi festiwalowy plakat. Tym razem biblijną historię w ujęciu neapolitańczyka Alessandra Scarlattiego - usłyszeliśmy w wykonaniu fantastycznych muzyków La Venexiany pod wodzą Claudia Caviny. To była prawdziwie duchowa uczta! -pisze Aleksandra Nalepa.

Claudio Cavina - jeden z najwybitniejszych kontratenorów swojego pokolenia, wytrawny muzyk i założyciel zespołu madrygalistów La Venexiana - to niekwestionowany specialista w dziedzinie renesansowej wokalistyki. Jego intelektualne, nie epatujące ani nadmierną powagą, ani też czczą wirtuozerią, interpretacje jak żadne inne zbliżają się do ideału Monteverdiego, który twierdził, że najważniejsze są słowa i to one powinny wyznaczać nurt muzyki. Teza ta wyjątkowo sprawdza się w dziełach oratoryjnych Alessandra Scarlattiego, który zwracał szczególną rolę na partie wokalne, pozostawiając instrumentom drugorzędną rolę do odegrania. Możliwości głosu ludzkiego były dla legendarnego twórcy operowej "szkoły neapolitańskiej" w XVIII wieku najważniejsze. Stąd na przykład wenecka publiczność, przywyczajona do fajerwerkowych, wirtuozowskich dzieł Vivaldiego, uznawała jego twórczość za zbyt surową, trudną i mało zrozumiałą, zwłaszcza ze względu

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Źródło:

Materiał własny

Materiał nadesłany

Autor:

Aleksandra Nalepa

Data:

06.04.2012

Festiwale