EN

27.05.1973 Wersja do druku

Wielki Borys w Warszawie

"Borys Godunow" Modesta Musorgskiego to - obok "Eugeniusza Oniegina" Piotra Czajkowskiego - najpopularniejsza opera rosyjska. Należąc do stałego repertuaru wszystkich wielkich scen operowych, musiała również - wcześniej czy później - wejść do repertuaru naszej reprezentacyjnej sceny, warszawskiego Teatru Wielkiego. Ale jest jeszcze inny powód, dla którego "Borys Godunow" szczególnie nas interesuje, mianowicie tematyka opery. Wiadomo z historii, że następcą Borysa Godunowa na carskim tronie był Dymitr Samozwaniec, ożeniony z Polką, Maryną Mniszchówną. Akcja opery (a ściślej: dramatu muzycznego) Musorgskiego rozpoczyna się w chwili wstąpienia Borysa na tron, kończy - jego śmiercią (słynna scena, będąca numerem popisowym-wszystkich czołowych basów) lub sceną wkroczenia do Rosji Dymitra, wspieranego przez polskie wojska - istnieją bowiem dwie różne wersje zakończenia. Dymitr nie jest prawowitym carem, lecz uzurpatorem carskiej korony, podającym si�

Zaloguj się i czytaj dalej za darmo

Zalogowani użytkownicy mają nieograniczony dostęp do wszystkich artykułów na e-teatrze.

Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się.

Tytuł oryginalny

Wielki Borys w Warszawie

Źródło:

Materiał nadesłany

Nowa Wieś nr 21

Autor:

Tadeusz Kaczyński

Data:

27.05.1973

Realizacje repertuarowe